Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.creator | Melo, Giselle Rhaisa | - |
Autor(es): dc.creator | Lima, Stefany Correa | - |
Autor(es): dc.creator | Chagas, Carolina Martins dos Santos | - |
Autor(es): dc.creator | Nakano, Eduardo Yoshio | - |
Autor(es): dc.creator | Bertolin, Maria Natacha Toral | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2024-10-23T16:13:44Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2024-10-23T16:13:44Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-23 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-23 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2020-10 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://repositorio.unb.br/handle/10482/39795 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2020-038896 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://orcid.org/0000-0003-4918-8377 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/903032 | - |
Descrição: dc.description | Introduction Adolescent eating patterns are characterised by high consumption of unhealthy foods, which has resulted in an increasing prevalence of overweight and chronic diseases. It is crucial to promote healthy eating habits, and nutritional interventions based on the transtheoretical model have been found to be especially effective. Mobile health strategies also seem promising for adolescents. This study aims to outline a smartphone intervention via WhatsApp for adolescents to promote healthy eating consumption, better nutritional knowledge, self-efficacy in the adoption of healthy practices and progress through the stages of change. Methods and analysis There will be three distinct groups in this randomised study: a general intervention group (GG), in which the participants will receive the same healthy eating messages, based on the Brazilian food guide; a tailored intervention group (TG), in which the participants will receive healthy eating messages based on their stage of change; and a control group (CG), in which participants will receive messages on a different theme. Possession of a smartphone, use of WhatsApp and being a senior student (16–19 years) from a public school of the Federal District of Brazil will be the study’s inclusion criteria. Rural schools will be excluded. The sample size estimated is 390 individuals: 38 in the GG, 314 in the TG and 38 in the CG. The intervention will last 6 weeks, with a daily message sent to the students. We will investigate nutritional knowledge, self-efficacy in the adoption of healthy eating practices, food consumption and stages of change using reintervention and postintervention questionnaires. Memorisation of the messages will be also assessed. Ethics and dissemination The study was approved by the University of Brasília, School of Health Sciences and Research Ethics Committee. At the end of the study, the participating schools will receive a printed report with the main results of the intervention. | - |
Formato: dc.format | application/pdf | - |
Publicador: dc.publisher | BMJ Journals | - |
Direitos: dc.rights | Acesso Aberto | - |
Direitos: dc.rights | © Author(s) (or their employer(s)) 2020. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions. Published by BMJ. | - |
Palavras-chave: dc.subject | Smartphone | - |
Palavras-chave: dc.subject | Alimentação saudável | - |
Palavras-chave: dc.subject | Adolescentes - nutrição | - |
Título: dc.title | Tailored smartphone intervention to promote healthy eating among Brazilian adolescents : a randomised controlled trial protocol | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional – UNB |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: