Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.creator | Grichtchouk, Olga | - |
Autor(es): dc.creator | Oliveira, José Magalhães de | - |
Autor(es): dc.creator | Campagnoli, Rafaela Ramos | - |
Autor(es): dc.creator | Franklin, Camila Martins | - |
Autor(es): dc.creator | Correa, Monica Ferreira | - |
Autor(es): dc.creator | Fortes, Mirtes Garcia Pereira | - |
Autor(es): dc.creator | Vargas, Claudia Domingues | - |
Autor(es): dc.creator | David, Isabel de Paula Antunes | - |
Autor(es): dc.creator | Souza, Gabriela Guerra Leal de | - |
Autor(es): dc.creator | Gleiser, Sonia | - |
Autor(es): dc.creator | Keil, Andreas | - |
Autor(es): dc.creator | Rego, Vanessa da Rocha | - |
Autor(es): dc.creator | Volchan, Eliane | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:44:19Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:44:19Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-12-06 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-12-06 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/17913 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.817699 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/1022915 | - |
Descrição: dc.description | Proximity and interpersonal contact are prominent components of social connection. Giving affective touch to others is fundamental for human bonding. This brief report presents preliminary results from a pilot study. It explores if exposure to bonding scenes impacts the activity of specific muscles related to physical interaction. Fingers flexion is a very important component when performing most actions of affectionate contact. We explored the visuo-motor affective interplay by priming participants with bonding scenes and assessing the electromyographic activity of the fingers flexor muscle, in the absence of any overt movements. Photographs of dyads in social interaction and of the same dyads not interacting were employed. We examined the effects upon the electromyographical activity: (i) during the passive exposure to pictures, and (ii) during picture offset and when expecting the signal to perform a fingers flexion task. Interacting dyads compared to matched non-interacting dyads increased electromyographic activity of the fingers flexor muscle in both contexts. Specific capture of visual bonding cues at the level of visual cortex had been described in the literature. Here we showed that the neural processing of visual bonding cues reaches the fingers flexor muscle. Besides, previous visualization of bonding cues enhanced background electromyographic activity during motor preparation to perform the fingers flexion task, which might reflect a sustained leakage of central motor activity downstream leading to increase in firing of the respective motor neurons. These data suggest, at the effector level, an implicit visuo-motor connection in which social interaction cues evoke intrinsic dispositions toward affectionate social behavior. | - |
Formato: dc.format | application/pdf | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Direitos: dc.rights | aberto | - |
Direitos: dc.rights | This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction in other forums is permitted, provided the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication in this journal is cited, in accordance with accepted academic practice. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms. Fonte: PDF do artigo. | - |
Palavras-chave: dc.subject | Social touch | - |
Palavras-chave: dc.subject | Bonding scenes | - |
Palavras-chave: dc.subject | Fingers flexor muscle | - |
Palavras-chave: dc.subject | Social grooming | - |
Título: dc.title | Visuo-motor affective interplay : bonding scenes promote implicit motor pre-dispositions associated with social grooming – a pilot study. | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - UFOP |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: