
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.creator | Magalhães, André Lincoln Barroso de | - |
| Autor(es): dc.creator | Azevedo, Cristiano Schetini de | - |
| Autor(es): dc.creator | Veiga, Alberto Maceda | - |
| Autor(es): dc.creator | Patoka, Jiří | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:38:41Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:38:41Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2024-10-04 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2024-10-04 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/18787 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://link.springer.com/article/10.1007/s10452-023-10059-1 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://doi.org/10.1007/s10452-023-10059-1 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/1020493 | - |
| Descrição: dc.description | This study shows how YouTubeTM, a popular video website, is a powerful tool to document and improve our ability to manage freshwater pet release in Brazil. Based on a series of 24 videos chosen randomly using 19 standardized keywords posted by pet-keeping YouTubers between January 1, 2020 and March 20, 2023 (650 h of searching time), we documented the intentional release of 12 translocated and fve non-native species involving 11 fsh species, two freshwater stingray species, two freshwater turtle species, one freshwater crab species, and one crayfsh species in multiple watersheds/ecoregions of Brazil. This is the frst record of intentional introduction for 17 species in Brazilian inland waters. The main drivers behind pet release were excessive growth, “agree-ableness” (i.e., compassion, pet owner’s reluctance to euthanize the animal), and aggressive behavior. The videos documented the release of multiple freshwater pets in numerous freshwater ecosystems. Pet releases were predominantly into rural freshwater ecosystems rather than urban, with an introduction hotspot identi- fed in the Southeast region. This fnding is important because pet release is more common in urban than rural areas. While colonization pressure (i.e., number of translocated/non-native species that each pet owner released) was high, overall propagule pressure (i.e., number of individuals of a translocated/non-native species released into a region) was low with a total of 49 individuals released over the monitored period. Proactive management is key in reducing the incidence of pet release in Brazil, attainable through transforming pet shop owners into disseminators of correct information about species traits. Environmental authorities should create “Non-native Pet Amnesty Day” to provide the opportunity for people to surrender their non-native aquatic pets; YouTubers can engage in awareness actions on YouTubeTM such as show the negative efects that aquatic pets can cause if introduced into the wild; Brazilian scientists turn into “science YouTubers” and provide arguments that can be used to disseminate reliable scientifc messages about freshwater pet release. | - |
| Formato: dc.format | application/pdf | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Direitos: dc.rights | restrito | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Aquatic invasive species | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Pet trade | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Propagule pressure | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Social media | - |
| Palavras-chave: dc.subject | South America | - |
| Título: dc.title | The scientist eyes : monitoring YouTube to quantify aquatic pet release in Brazil. | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - UFOP | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: