Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.creator | Leite, Luciano Bernardes | - |
Autor(es): dc.creator | Soares, Leôncio Lopes | - |
Autor(es): dc.creator | Portes, Alexandre Martins Oliveira | - |
Autor(es): dc.creator | Soares, Thayana Inácia | - |
Autor(es): dc.creator | Silva, Bruna Aparecida Fonseca da | - |
Autor(es): dc.creator | Dias, Taís Rodrigues | - |
Autor(es): dc.creator | Costa, Sebastião Felipe Ferreira | - |
Autor(es): dc.creator | Ervilha, Luiz Otávio Guimarães | - |
Autor(es): dc.creator | Assis, Mirian Quintão | - |
Autor(es): dc.creator | Lavorato, Victor Neiva | - |
Autor(es): dc.creator | Silva, Albená Nunes da | - |
Autor(es): dc.creator | Neves, Mariana Machado | - |
Autor(es): dc.creator | Reis, Emily Correna Carlo | - |
Autor(es): dc.creator | Natali, Antônio José | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:17:56Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:17:56Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-03-07 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/19878 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://doi.org/10.1186/s40885-024-00270-z | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/1009574 | - |
Descrição: dc.description | Background - Under the adverse remodeling of the right ventricle and interventricular septum in pulmonary arterial hypertension (PAH) the left ventricle (LV) dynamics is impaired. Despite the benefits of combined aerobic and resistance physical trainings to individuals with PAH, its impact on the LV is not fully understood. Objective - To test whether moderate-intensity combined physical training performed during the development of PAH induced by MCT in rats is beneficial to the LV’s structure and function. Methods - Male Wistar rats were divided into two groups: Sedentary Hypertensive Survival (SHS, n = 7); and Exercise Hypertensive Survival (EHS, n = 7) to test survival. To investigate the effects of combined physical training, another group of rats were divided into three groups: Sedentary Control (SC, n = 7); Sedentary Hypertensive (SH, n = 7); and Exercise Hypertensive (EH, n = 7). PAH was induced through an intraperitoneal injection of MCT (60 mg/kg). Echocardiographic evaluations were conducted on the 22nd day after MCT administration. Animals in the EHS and EH groups participated in a combined physical training program, alternating aerobic (treadmill running: 50 min, 60% maximum running speed) and resistance (ladder climbing: 15 climbs with 1 min interval, 60% maximum carrying load) exercises, one session/day, 5 days/week for approximately 4 weeks. Results - The physical training increased survival and tolerance to aerobic (i.e., maximum running speed) and resistance (i.e., maximum carrying load) exertions and prevented reductions in ejection fraction and fractional shortening. In addition, the physical training mitigated oxidative stress (i.e., CAT, SOD and MDA) and inhibited adverse LV remodeling (i.e., Collagen, extracellular matrix, and cell dimensions). Moreover, the physical training preserved the amplitude and velocity of contraction and hindered the reductions in the amplitude and velocity of the intracellular Ca2+ transient in LV single myocytes. Conclusion - Moderate-intensity combined physical training performed during the development of MCT-induced PAH in rats protects their LV from damages to its structure and function and hence increases their tolerance to physical exertion and prolongs their survival. | - |
Formato: dc.format | application/pdf | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Direitos: dc.rights | aberto | - |
Direitos: dc.rights | This article is under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. Fonte: PDF do artigo. | - |
Palavras-chave: dc.subject | Pulmonary arterial hypertension | - |
Palavras-chave: dc.subject | Physical training | - |
Palavras-chave: dc.subject | LV myocyte contractility | - |
Palavras-chave: dc.subject | Adverse remodeling | - |
Palavras-chave: dc.subject | Oxidative stress | - |
Título: dc.title | Combined physical training protects the left ventricle from structural and functional damages in experimental pulmonary arterial hypertension. | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - UFOP |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: