Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.creator | Oliveira, Bruno Venâncio de | - |
Autor(es): dc.creator | Viana, Gabriel Menezes | - |
Autor(es): dc.creator | Silva, Fábio Augusto Rodrigues e | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:08:43Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:08:43Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-09-14 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-09-14 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2019 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/13706 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://doi.org/10.3895/actio.v5n3.11915 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/1003420 | - |
Descrição: dc.description | In this text, we present the results of a research that investigated teaching practices performances in a Science Teaching Practices course in a Biology and Science Teacher Education Program at a university located in the state of Minas Gerais-Brazil. Based on references in the studies of Sørensen and Latour, we understand as performances the assemblages between human and non-human actors and the movements resulting from them, which allow reaching a certain result. The research data were collected through participant observation, recorded in a field notebook, audio and video, totaling nine classes, from August to October 2017. The course was located in the sixth semester of the Biology and Science Teaching Program but had the participation of students from other semesters. In our analyses, we identified that the performance of teaching practices was composed by entities with which the undergraduate students interacted in their lesson plans. One of them, the time, was followed in the verbal modulations that led the teachers in formation to move to the past, present and future. In addition, human and non-human actors featured in these class performances aroused a school imagined by them, which restricted their actions. If, on the one hand, this offered possibilities to make the lesson plans more flexible, adapting them to different school realities, on the other hand, it limited, prevented, weakened and/or conferred some anguish to their possibilities of acting in the school context. We highlight the relevance of academic disciplines such as the one investigated, since they represent a special curricular space-time in teacher’s education programs, in which it is possible to better understand the complex and intricate processes of preparation for teaching. | - |
Formato: dc.format | application/pdf | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Direitos: dc.rights | aberto | - |
Direitos: dc.rights | This article is licensed under the terms of the Creative Commons-Atribution 4.0 International License. Fonte: o PDF do artigo. | - |
Palavras-chave: dc.subject | Actor-network theory | - |
Palavras-chave: dc.subject | Science teaching practice | - |
Palavras-chave: dc.subject | Science teacher’s education | - |
Título: dc.title | Following the track of time : an actor-network study of the performance of teaching practices of prospective science teachers. | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - UFOP |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: