Mathematics Curricula and their Desirable Characters: From the lack to production

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MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade de São Paulo (USP)-
Autor(es): dc.creatorPacheco, Débora Reis-
Autor(es): dc.creatorRuidiaz, Paola Amaris-
Autor(es): dc.creatorda Silva, Marcio Antonio-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T19:46:41Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T19:46:41Z-
Data de envio: dc.date.issued2025-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2023-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v38a230058-
Fonte completa do material: dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11449/309082-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/309082-
Descrição: dc.descriptionThis work is an excerpt from ongoing doctoral research that brings to the curriculum discussions the concept of desire from a philosophical perspective. The path is trodden by the Platonic ideas of desire for lack and, afterward, this concept is confronted with the theorizations of Deleuze and Guattari. Thus, the idea of which students and teachers are desirable in the construction of curricular mathematics texts is questioned. Based on research results, it is considered that the desirable students and teachers form a social gear that contributes to a neoliberal functioning. Such a starting point allows us to problematize what has been desired in the curricula, tied to a capitalist fabrication, and how desire can be taken in other ways when considering collective movements and, thus, producing other curricular possibilities. The secondary movement, concerning the occupations of São Paulo schools in Brazil in 2015, is taken as an example in the production of another curriculum.-
Descrição: dc.descriptionConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
Descrição: dc.descriptionEducação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Atualmente cursando Pós-doutorado na Universidade Federal do Paraná (UFPR), SP-
Descrição: dc.descriptionEducação Matemática Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) Mestre em Educação Matemática pela UNESP Campus Rio Clarro/SP. Atualmente é professora na faculdade de Educação Universidade Pedagógica e Tecnológica da Colômbia (UPTC)-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Ensino de Ciências e Matemática da Universidade de Estocolmo (Suécia) Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Licenciado em Matemática pela Universidade de São Paulo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. É líder do Grupo de Pesquisa Currículo e Educação Matemática (GPCEM) e Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq, MS-
Descrição: dc.descriptionEducação Matemática Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) Mestre em Educação Matemática pela UNESP Campus Rio Clarro/SP. Atualmente é professora na faculdade de Educação Universidade Pedagógica e Tecnológica da Colômbia (UPTC)-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationBolema - Mathematics Education Bulletin-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectCollectiveness-
Palavras-chave: dc.subjectPhilosophy of difference-
Palavras-chave: dc.subjectSecondary movement-
Palavras-chave: dc.subjectWish. Mathematical Education-
Título: dc.titleMathematics Curricula and their Desirable Characters: From the lack to production-
Título: dc.titleCurrículos de Matemática e seus Desejáveis Personagens: da falta à produção-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

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