Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Latin American Institute of Dental Research and Teaching (ILAPEO) | - |
Autor(es): dc.creator | de Molon, Rafael Scaf | - |
Autor(es): dc.creator | Rodrigues, Joao Victor Soares | - |
Autor(es): dc.creator | Deroide, Mariella Boaretti | - |
Autor(es): dc.creator | da Silva Barbirato, Davi | - |
Autor(es): dc.creator | Garcia, Valdir Gouveia | - |
Autor(es): dc.creator | Theodoro, Leticia Helena | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:28:35Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:28:35Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-08-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.3390/jcm13164763 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/308459 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/308459 | - |
Descrição: dc.description | Background: Periodontitis and diabetes mellitus (DM) exhibit a bidirectional relationship and are globally significant systemic chronic conditions. The utilization of antibiotics alongside non-surgical periodontal treatment (NSPT) has been a subject of investigation in numerous clinical studies involving human subjects. Thus, the objective of this systematic review is to address the following question: “What is the efficacy of scaling and root planing (SRP) associated with antimicrobials in patients with type 2 DM and periodontitis?”. Methods: A systematic review of the literature was conducted encompassing databases such as MEDLINE/PubMed, Scopus, and Web of Science up to July 2024. Additionally, alerts were configured to capture studies published from the initial search until manuscript submission. Randomized clinical trials assessing clinical periodontal parameters in DM patients undergoing SRP and receiving either topical or systemic antibiotics were compared against a control group (SRP only). Two investigators independently screened articles, extracted data, and evaluated their quality. The selection process, study characteristics, risk of bias, impact of antibiotics on clinical parameters, and certainty of evidence were elucidated in both textual and tabular formats. Meta-analysis was performed separately with forest plots generated for treatment modalities, period of evaluation, and type of antibiotics used. Results: Following the analysis of abstracts and full articles, a total of 30 randomized clinical trials were incorporated into this review, comprising 9 studies on the association of topical antibiotics and 21 studies on systemic antibiotic administration. The principal periodontal parameters assessed included probing pocket depth (PPD), clinical attachment level (CAL), plaque index (PI), and bleeding on probing (BoP). Conclusions: Analysis of the results led to the conclusion that adjunctive periodontal treatment with either topical or systemic antibiotics confers subtle clinical benefits. Nevertheless, owing to the heightened emergence of resistant bacteria and potential side effects, the use of antibiotic therapy in periodontal treatment should be judiciously administered. | - |
Descrição: dc.description | Department of Diagnosis and Surgery School of Dentistry São Paulo State University—UNESP, SP | - |
Descrição: dc.description | Department of Basic and Oral Biology Faculty of Dentistry of Ribeirão Preto University of São Paulo (FORP/USP), Av. Café, S/N-Ribeirão Preto, SP | - |
Descrição: dc.description | Latin American Institute of Dental Research and Teaching (ILAPEO), PR | - |
Descrição: dc.description | Department of Diagnosis and Surgery School of Dentistry São Paulo State University—UNESP, SP | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Journal of Clinical Medicine | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | antibiotics | - |
Palavras-chave: dc.subject | diabetes mellitus | - |
Palavras-chave: dc.subject | non-surgical periodontal treatment | - |
Palavras-chave: dc.subject | periodontal disease | - |
Título: dc.title | The Efficacy of Topical or Systemic Antibiotics as Adjuvants to Non-Surgical Periodontal Treatment in Diabetic Patients: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials | - |
Tipo de arquivo: dc.type | vídeo | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: