
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | University of Portsmouth | - |
| Autor(es): dc.contributor | University of Chichester | - |
| Autor(es): dc.contributor | The University of Electro-Communications | - |
| Autor(es): dc.contributor | University of Surrey | - |
| Autor(es): dc.contributor | Teesside University | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.creator | Williams, Thomas B | - |
| Autor(es): dc.creator | Badariotti, Juan I | - |
| Autor(es): dc.creator | Corbett, Jo | - |
| Autor(es): dc.creator | Miller-Dicks, Matt | - |
| Autor(es): dc.creator | Neupert, Emma | - |
| Autor(es): dc.creator | McMorris, Terry | - |
| Autor(es): dc.creator | Ando, Soichi | - |
| Autor(es): dc.creator | Parker, Matthew O. | - |
| Autor(es): dc.creator | Thelwell, Richard C. | - |
| Autor(es): dc.creator | Causer, Adam J. | - |
| Autor(es): dc.creator | Young, John S. | - |
| Autor(es): dc.creator | Mayes, Harry S | - |
| Autor(es): dc.creator | White, Danny K | - |
| Autor(es): dc.creator | de Carvalho, Flávia A | - |
| Autor(es): dc.creator | Tipton, Michael J. | - |
| Autor(es): dc.creator | Costello, Joseph T. | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T19:06:34Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T19:06:34Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2024-01-31 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.physbeh.2023.114409 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/307573 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/307573 | - |
| Descrição: dc.description | Introduction: Both sleep deprivation and hypoxia have been shown to impair executive function. Conversely, moderate intensity exercise is known to improve executive function. In a multi-experiment study, we tested the hypotheses that moderate intensity exercise would ameliorate any decline in executive function after i) three consecutive nights of partial sleep deprivation (PSD) (Experiment 1) and ii) the isolated and combined effects of a single night of total sleep deprivation (TSD) and acute hypoxia (Experiment 2). Methods: Using a rigorous randomised controlled crossover design, 12 healthy participants volunteered in each experiment (24 total, 5 females). In both experiments seven executive function tasks (2-choice reaction time, logical relations, manikin, mathematical processing, 1-back, 2-back, 3-back) were completed at rest and during 20 min semi-recumbent, moderate intensity cycling. Tasks were completed in the following conditions: before and after three consecutive nights of PSD and habitual sleep (Experiment 1) and in normoxia and acute hypoxia (FIO2 = 0.12) following one night of habitual sleep and one night of TSD (Experiment 2). Results: Although the effects of three nights of PSD on executive functions were inconsistent, one night of TSD (regardless of hypoxic status) reduced executive functions. Significantly, regardless of sleep or hypoxic status, executive functions are improved during an acute bout of moderate intensity exercise. Conclusion: These novel data indicate that moderate intensity exercise improves executive function performance after both PSD and TSD, regardless of hypoxic status. The key determinants and/or mechanism(s) responsible for this improvement still need to be elucidated. Future work should seek to identify these mechanisms and translate these significant findings into occupational and skilled performance settings. | - |
| Descrição: dc.description | School of Sport Health and Exercise Science University of Portsmouth | - |
| Descrição: dc.description | Department of Psychology University of Portsmouth | - |
| Descrição: dc.description | Department of Sport and Exercise Sciences University of Chichester | - |
| Descrição: dc.description | Graduate School of Informatics and Engineering The University of Electro-Communications, Tokyo | - |
| Descrição: dc.description | Surrey Sleep Research Centre School of Biosciences University of Surrey | - |
| Descrição: dc.description | National Horizons Centre Teesside University | - |
| Descrição: dc.description | School of Health and Life Sciences Teesside University | - |
| Descrição: dc.description | Department of Physiotherapy Sao Paulo State University | - |
| Descrição: dc.description | Department of Physiotherapy Sao Paulo State University | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Physiology and Behavior | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Altitude | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Cognition | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Executive function | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Extreme environments | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Moderate intensity exercise | - |
| Título: dc.title | The effects of sleep deprivation, acute hypoxia, and exercise on cognitive performance: A multi-experiment combined stressors study | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: