
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Municipal Education Network of São Paulo | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.creator | de Paula, Elifas Trindade | - |
| Autor(es): dc.creator | Del-Masso, Maria Candida Soares | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T23:39:06Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T23:39:06Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-12-31 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-40025-4_17 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/307408 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/307408 | - |
| Descrição: dc.description | The main objective of this research was to understand the factors that interfere in the activities of teachers dealing with special education service, concerning areas of social vulnerability. To delineate the social vulnerability condition, we have considered the concepts of social class and crisis, taking into account classical works of Marx and Engels. Considering this referential, it becomes clear that the social vulnerability is a contradiction of the capitalist society. Aside from its huge productive ability, it is not able to offer worthy conditions of life for most of the population to read the main goal. Hence, we have chosen to hear the professionals that work as teachers of special education service, with half-structured interviews. To know better the work conditions, we realized the interviews “in loco,” taking notes as observations that allowed us to consider the material and human conditions of the places where the attendance happens. After collecting the data, we have organized a category analysis, considering the main factors that interfere on the work of experts that attend special education target students and performed a qualitative analysis. First, we have detached work conditions, family situations, and vulnerability. After, considering the public policy, we analyzed the support offered by equipment available in the community. The results have shown that even with equipment’s and furniture available multifunctional classes and resources, the structural conditions and vulnerability conditions interfere negatively on the teacher’s performance; the public health equipment is insufficient for demand fulfillment, and there is few informational and articulation with leisure, sport, and culture. Concerning the public policy, the data reveal that many times the schoolwork in isolation in the conclusion process. Finally, this research has shown that special education target students have the school as the only resource since other different services are lacking in socially vulnerable areas. | - |
| Descrição: dc.description | Municipal Education Network of São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | São Paulo State University (UNESP) | - |
| Descrição: dc.description | São Paulo State University (UNESP) | - |
| Formato: dc.format | 235-249 | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Sustainable Development Goals Series | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Título: dc.title | Educational Inclusion of Students with Disabilities in Situations of Social Vulnerability | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: