Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Moreira, Jefferson Chaves | - |
Autor(es): dc.creator | Caneppele, Taciana Marco Ferraz | - |
Autor(es): dc.creator | Bresciani, Eduardo | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T18:13:58Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T18:13:58Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1590/pboci.2024.078 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/306055 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/306055 | - |
Descrição: dc.description | Objective: To determine whether there is a lack of diffusion in the knowledge of selective removal of carious tissue (SRCT) and to examine whether cognitive biases influence professionals in their decision to implement SRCT. Additionally, this study seeks to identify whether the lack of knowledge diffusion and cognitive biases act as barriers to the adoption of SRCT in practice. Material and Methods: A series of questions was administered to dental professionals aiming to assess their knowledge of SRCT, their opinions on its use, and whether they incorporated this technique. Some questions were designed to identify potential factors influencing their decision-making process. The data was presented in terms of frequency percentages and analyzed using association tests (p>0.05). Results: Out of 568 respondents, fifty-four individuals (9.5%) were not in favor of SRCT, while eighty-nine did not implement it in their practice. Professionals who were less inclined to use SRCT included those who had not studied it, endodontists, specialists unrelated to dentistry/pediatric/dental clinic, and dentists who had completed their degrees more than four years ago. Cognitive biases, such as outcome bias, overconfidence bias, and bias against new beneficial therapies, were found to be influenced by SRCT knowledge, specialized fields, postgraduate education, and the duration of professional training. Regarding the removal of carious tissue at pulp walls in very deep cavities, 158 respondents answered correctly, while 410 respondents provided incorrect responses. Conclusion: A deficiency in the dissemination of SRCT knowledge was identified. Cognitive biases exerted a significant influence on decision-making concerning the removal of carious tissue. These two findings contribute to the limitation in translating SRCT into clinical practice. | - |
Descrição: dc.description | Department of Operative Dentistry School of Dentistry University of São Paulo, SP | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Dentistry São Paulo State University Institute of Science and Technology, SP | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Dentistry São Paulo State University Institute of Science and Technology, SP | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clinica Integrada | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Dental Caries | - |
Palavras-chave: dc.subject | Education, Professional | - |
Palavras-chave: dc.subject | Evidence-Based Dentistry | - |
Palavras-chave: dc.subject | Heuristics | - |
Título: dc.title | Cognitive Biases Influence Clinical Practice of Selective Removal of Carious Tissue by Dentists and Students: An Exploratory Study | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: