Queer Pedagogy: violence against a Queer parent in early childhood education

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade do Planalto-
Autor(es): dc.contributorCentro Universitário Leonardo da Vinci-
Autor(es): dc.contributorUniversidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.creatorPadilha, Ana Paula Freitas-
Autor(es): dc.creatorVicenzi, Vinícius Bertoncini-
Autor(es): dc.creatorDresch, Jaime Farias-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T19:56:06Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T19:56:06Z-
Data de envio: dc.date.issued2025-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2024-09-01-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.22.3.6580-
Fonte completa do material: dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11449/305977-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/305977-
Descrição: dc.descriptionThis article presents an everyday experience in the field of early childhood education, specifically colonial cisgender-endosex violence contained in teachers’ discourse. Possible forms of resistance based on Queer studies and experiences are presented. The article discusses the colonial cisgender-endosex apparatus through a perspective of biopower, which circulates in the school space in an exclusionary, pejorative and discriminatory way. The study draws on decolonial and post-structuralist theory, articulated with emerging issues from queer, feminist and anti-racist production. The results of the research evidence the existence of some escape lines for the school’s agency in relation to its cisheteronormative discourse. The discussion focuses on how the intersection of other discourses present in the school, driven by an increased cultural and political visibility of the Queer population, contribute to the construction of Queer Pedagogy.-
Descrição: dc.descriptionUniversidade do Planalto, Catarinense-
Descrição: dc.descriptionUniversidade do Planalto Catarinense. Graduação em Pedagogia Centro Universitário Leonardo da Vinci-
Descrição: dc.descriptionUniversidade do Porto (Portugal). Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Universidade Federal de Santa Catarina. Graduação em Pedagogia Universidade Paranaense-
Descrição: dc.descriptionGraduação em Pedagogia Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
Descrição: dc.descriptionGraduação em Pedagogia Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationRevista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ninez y Juventud-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectbasic education teachers-
Palavras-chave: dc.subjectearly childhood education-
Palavras-chave: dc.subjectgender and education-
Palavras-chave: dc.subjectphilosophy and education-
Palavras-chave: dc.subjectSexuality-
Título: dc.titleQueer Pedagogy: violence against a Queer parent in early childhood education-
Título: dc.titlePedagogía del cuírlombo: violencia a un padre cuír en la educación infantil-
Título: dc.titlePedagogia do cuírlombo: violência a um pai cuír na educação infantil-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.