Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | University of North Carolina at Chapel Hill | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Michigan | - |
Autor(es): dc.contributor | Private practice | - |
Autor(es): dc.contributor | Arthur A. Dugoni School of Dentistry | - |
Autor(es): dc.creator | de Oliveira, Pedro Henrique José | - |
Autor(es): dc.creator | Li, Tengfei | - |
Autor(es): dc.creator | Li, Haoyue | - |
Autor(es): dc.creator | Gonçalves, João Roberto | - |
Autor(es): dc.creator | Santos-Pinto, Ary | - |
Autor(es): dc.creator | Gandini Junior, Luiz Gonzaga | - |
Autor(es): dc.creator | Cevidanes, Lucia Soares | - |
Autor(es): dc.creator | Toyama, Claudia | - |
Autor(es): dc.creator | Feltrin, Guilherme Paladini | - |
Autor(es): dc.creator | Campanha, Antonio Augusto | - |
Autor(es): dc.creator | de Oliveira Junior, Melchiades Alves | - |
Autor(es): dc.creator | Bianchi, Jonas | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:35:12Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:35:12Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-10-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1111/ocr.12805 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/305776 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/305776 | - |
Descrição: dc.description | Introduction: An ideal orthodontic treatment involves qualitative and quantitative measurements of dental and skeletal components to evaluate patients' discrepancies, such as facial, occlusal, and functional characteristics. Deciding between orthodontics and orthognathic surgery remains challenging, especially in borderline patients. Advances in technology are aiding clinical decisions in orthodontics. The increasing availability of data and the era of big data enable the use of artificial intelligence to guide clinicians' diagnoses. This study aims to test the capacity of different machine learning (ML) models to predict whether orthognathic surgery or orthodontics treatment is required, using soft and hard tissue cephalometric values. Methods: A total of 920 lateral radiographs from patients previously treated with either conventional orthodontics or in combination with orthognathic surgery were used, comprising n = 558 Class II and n = 362 Class III patients, respectively. Thirty-two measures were obtained from each cephalogram at the initial appointment. The subjects were randomly divided into training (n = 552), validation (n = 183), and test (n = 185) datasets, both as an entire sample and divided into Class II and Class III sub-groups. The extracted data were evaluated using 10 machine learning models and by a four-expert panel consisting of orthodontists (n = 2) and surgeons (n = 2). Results: The combined prediction of 10 models showed top-ranked performance in the testing dataset for accuracy, F1-score, and AUC (entire sample: 0.707, 0.706, 0.791; Class II: 0.759, 0.758, 0.824; Class III: 0.822, 0.807, 0.89). Conclusions: The proposed combined 10 ML approach model accurately predicted the need for orthognathic surgery, showing better performance in Class III patients. | - |
Descrição: dc.description | National Institute of Dental and Craniofacial Research | - |
Descrição: dc.description | Department of Morphology Genetics Orthodontics and Pediatric Dentistry School of Dentistry São Paulo State University (Unesp), São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Radiology and Biomedical Research Imaging Center University of North Carolina at Chapel Hill | - |
Descrição: dc.description | Department of Biostatistics University of North Carolina at Chapel Hill | - |
Descrição: dc.description | Department of Orthodontics and Pediatric Dentistry University of Michigan | - |
Descrição: dc.description | Private practice, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Orthodontics University of the Pacific Arthur A. Dugoni School of Dentistry | - |
Descrição: dc.description | Department of Morphology Genetics Orthodontics and Pediatric Dentistry School of Dentistry São Paulo State University (Unesp), São Paulo | - |
Descrição: dc.description | National Institute of Dental and Craniofacial Research: NIH: R01DE024450 | - |
Formato: dc.format | 785-794 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Orthodontics and Craniofacial Research | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | artificial intelligence | - |
Palavras-chave: dc.subject | orthodontics | - |
Palavras-chave: dc.subject | orthognathic surgery | - |
Título: dc.title | Artificial intelligence as a prediction tool for orthognathic surgery assessment | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: