Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Pazos, Júlia M. | - |
Autor(es): dc.creator | dos Santos, Carla G. | - |
Autor(es): dc.creator | Dovigo, Lívia N. | - |
Autor(es): dc.creator | Garcia, Patrícia P. N. S. | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T22:23:19Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T22:23:19Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-04-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1002/jdd.13451 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/305405 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/305405 | - |
Descrição: dc.description | Objective: This study aimed to evaluate the visual acuity and working distance of dental students using Galilean loupes at different magnification levels. Methods: The participants included 50 undergraduate dentistry students selected from each class in the second to fifth years (N = 200) of São Paulo State University, School of Dentistry, Araraquara. The response variables were (i) the working distance between the operator's eyes and the mouth of the dental phantom head, and (ii) visual acuity. The independent variables were the five levels of the Galilean magnification system (naked eye, Galilean loupe simulator without magnification, and Galilean loupes with 2.5×, 3.0×, or 3.5× magnification) and academic year. Visual acuity was measured using a miniature Snellen eye chart inserted into the Class I cavities of the maxillary molars. After verifying the assumptions of normality and sphericity, a mixed repeated measures analysis was performed (α = 0.05). Results: Statistical significance was found between the “magnification system” and “academic year” for visual acuity (p < 0.001). For the second-, fourth-, and fifth-year participants, there were no significant differences in visual acuity between the naked eye and different magnifications of the Galilean loupes, which were superior to and significantly different from that of the loupe simulator. For the working distance, statistical significance was observed in the interaction between “magnification system” and “academic year” (p = 0.008). For the third-, fourth-, and fifth-year participants, there was no significant difference in the working distance between the naked eye and different magnifications of the Galilean loupes, which were superior to and significantly different from that of the simulator. Conclusion: It was concluded that the different magnification levels of the Galilean loupes did not influence the visual acuity or distance between the eyes of the operator and the mouth of the dental phantom head in the evaluated students. | - |
Descrição: dc.description | Department of Social Dentistry São Paulo State University (UNESP) School of Dentistry, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Social Dentistry São Paulo State University (UNESP) School of Dentistry, São Paulo | - |
Formato: dc.format | 461-467 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Journal of Dental Education | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | ergonomics | - |
Palavras-chave: dc.subject | Galilean loupes | - |
Palavras-chave: dc.subject | occupational health | - |
Palavras-chave: dc.subject | visual acuity | - |
Título: dc.title | The effect of Galilean magnification loupes on the visual acuity and working distance of dental students | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: