Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Coimbra University | - |
Autor(es): dc.creator | Bressane, Adriano | - |
Autor(es): dc.creator | Loureiro, Anna Isabel Silva | - |
Autor(es): dc.creator | Almendra, Ricardo | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T21:18:10Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T21:18:10Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-11-30 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.3390/urbansci8040188 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/305395 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/305395 | - |
Descrição: dc.description | Urban green spaces (UGSs) play a vital role in enhancing the quality of life in cities, particularly in rapidly urbanizing regions such as the Metropolitan Region of São Paulo (MRSP). However, significant challenges related to equitable management and access persist, often exacerbated by socio-environmental inequalities. While much of the existing literature on UGS management focuses on developed economies, there is a gap in our understanding of how community engagement influences UGS outcomes in emerging economies, which face unique socio-economic and infrastructural constraints. This study addresses this gap by investigating the impact of community engagement on UGS management in the MRSP, specifically examining how increased participation correlates with improved UGS access and reduced socio-environmental inequality. Utilizing survey data from 33 municipal environmental departments across the MRSP, this research applied correlation tests, generalized linear models, and a non-parametric analysis of variance to evaluate the relationships between community engagement, UGS coverage, and inequality. The findings reveal a moderate positive correlation between community engagement and UGS coverage, alongside a negative correlation with socio-environmental inequality. Increased levels of community participation were associated with greater access to UGSs and a reduction in disparities across socio-economic groups. These results underscore the potential of fostering community involvement in UGS management to promote urban equity and environmental sustainability in emerging economies, particularly through institutional support and transparent information sharing. Future research should focus on longitudinal studies to better understand the long-term effects of sustained community engagement and incorporate qualitative data from community members to provide a more comprehensive analysis of participatory processes. Additionally, expanding the scope of analysis to include informal and private green spaces will offer a more holistic understanding of urban greening dynamics. | - |
Descrição: dc.description | Institute of Science and Technology São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Graduate Program in Civil and Environmental Engineering São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Centre of Studies on Geography and Spatial Planning Coimbra University | - |
Descrição: dc.description | Institute of Science and Technology São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Graduate Program in Civil and Environmental Engineering São Paulo State University | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Urban Science | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | healthy cities | - |
Palavras-chave: dc.subject | metropolitan areas | - |
Palavras-chave: dc.subject | participatory management | - |
Palavras-chave: dc.subject | planning | - |
Palavras-chave: dc.subject | public policies | - |
Título: dc.title | Community Engagement in the Management of Urban Green Spaces: Prospects from a Case Study in an Emerging Economy | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: