Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Bern | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Cruzeiro Do sul University | - |
Autor(es): dc.creator | Sakae, Letícia Oba | - |
Autor(es): dc.creator | Prado, Taiana Paola | - |
Autor(es): dc.creator | Bezerra, Sávio José Cardoso | - |
Autor(es): dc.creator | Niemeyer, Samira Helena | - |
Autor(es): dc.creator | Borges, Alessandra Buhler | - |
Autor(es): dc.creator | Carvalho, Thiago Saads | - |
Autor(es): dc.creator | Scaramucci, Tais | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T22:16:33Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T22:16:33Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-11-30 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1159/000533546 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/305332 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/305332 | - |
Descrição: dc.description | The aim of this study was to evaluate the effect of film-forming polymer solutions of different concentrations and pH values, either associated or not with sodium fluoride (F; 225 ppm F-), when applied during the initial stage of salivary pellicle formation, to prevent the dissolution of hydroxyapatite (HA), which was determined by the pH-stat method. Polyacrylic acid (PA), chitosan, sodium linear polyphosphate (LPP), polyvinyl methyl ether/maleic anhydride (PVM/MA), and propylene glycol alginate (PGA) were tested in three concentrations (lower, medium, and higher), two pH values (native or adjusted), and either associated or not with F. Distilled water, F, and stannous ion+fluoride (Sn/F; 225 ppm F- and 800 ppm Sn2+, as SnCl2) solutions were the controls, totalizing 63 groups. HA crystals were pretreated with human saliva for 1 min to allow pellicle formation, then immersed in the experimental solutions (1 min), and exposed to saliva for another 28 min. Subsequently, they were added to a 0.3% citric acid solution (pH = 3.8), connected to a pH-stat system that added aliquots of 28 μL 0.1 N HCl for a total reaction time of 5 min. Data were analyzed with one-way ANOVA and Tukey's tests (α = 0.05). For PA alone, the concentrations of 0.1% (native pH), 0.06%, and 0.08% (both pH adjusted) showed significantly lower HA dissolution than the negative control. PA concentrations of 0.1% and 0.08%, of both pH values, improved the effect of F against HA dissolution to a near-identical value as Sn/F. All solutions containing chitosan and LPP significantly reduced HA dissolution in comparison with the control. For chitosan, the concentration of 0.5% (in both pH values) improved the effect of F. LPP at 0.5% (native pH) and all associations of LPP with F outperformed the effect of F. Some PVM/MA solutions significantly reduced HA dissolution but PVM/MA could not improve the protection of F. PGA was incapable of reducing HA dissolution or improving F effect. It was concluded that chitosan, LPP, and some PA and PVM/MA solutions used alone were capable of reducing HA dissolution. Only PA, chitosan, and LPP were able to enhance fluoride protection, but for PA and chitosan, this was influenced by the polymer concentration. | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Dentistry School of Dentistry University of São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Preventive and Pediatric Dentistry School of Dental Medicine University of Bern | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Dentistry Institute of Science and Technology São Paulo State University UNESP | - |
Descrição: dc.description | Department of Operative Dentistry School of Dentistry Cruzeiro Do sul University | - |
Descrição: dc.description | Department of Restorative Dentistry Institute of Science and Technology São Paulo State University UNESP | - |
Formato: dc.format | 602-612 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Caries Research | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Dental erosion | - |
Palavras-chave: dc.subject | Fluoride | - |
Palavras-chave: dc.subject | Polymer | - |
Palavras-chave: dc.subject | Salivary pellicle | - |
Título: dc.title | Film-Forming Polymers for Inhibition of Hydroxyapatite Dissolution: A Screening Study | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: