Challenges of Symmetrical Dialogue: Reflections on Collaborative Research in Northeast Brazil

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorMasaryk Univ-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.contributorWageningen Univ-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal da Bahia (UFBA)-
Autor(es): dc.contributorNatl Inst Sci & Technol Interdisciplinary & Transd-
Autor(es): dc.creatorBollettin, Paride-
Autor(es): dc.creatorLudwig, David-
Autor(es): dc.creatorEl-Hani, Charbel N.-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T19:43:54Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T19:43:54Z-
Data de envio: dc.date.issued2025-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2022-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.14237/ebl.14.2.2023.1836-
Fonte completa do material: dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11449/305189-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/305189-
Descrição: dc.descriptionThis article explores ways to promote symmetrical dialogue among knowledge-practices of artisanal fishing communities, primary education teachers, and academic researchers in the state of Bahia, Brazil. We describe multiple engagements in an inter-and transdisciplinary project that integrates research, educational, and conservation activities in two communities living in an estuarine ecosystem. Most community members dedicate their efforts to fishing activities, harboring wide knowledge about local biocultural diversity. The project promotes collaborative inclusion of local expertise and knowledge in school activities, while also striving for the inhabitants' inclusion in the planning of protected areas. The collaboration aims at symmetrical dialogues between researchers and communities that support self-determination in local school education and biodiversity conservation. Challenges to such symmetrization, including disagreements and tensions among diverse actors, not only appear in encounters of local and academic knowledge, but also within the interdisciplinary project involving natural sciences, social sciences, and philosophy.-
Descrição: dc.descriptionConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
Descrição: dc.descriptionCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)-
Descrição: dc.descriptionState of Bahia Research Funding Foundation (FAPESB)-
Descrição: dc.descriptionERC-
Descrição: dc.descriptionNWO Vidi Grant-
Descrição: dc.descriptionMinistry of Foreign Affairs of the Italian Government-
Descrição: dc.descriptionEuropean Research Council (ERC)-
Descrição: dc.descriptionMasaryk Univ, Fac Sci, Dept Anthropol, Brno, Czech Republic-
Descrição: dc.descriptionSao Paulo State Univ, Grad Studies Program Social Sci, Aracatuba, Brazil-
Descrição: dc.descriptionWageningen Univ, Wageningen, Netherlands-
Descrição: dc.descriptionUniv Fed Bahia, Salvador, Brazil-
Descrição: dc.descriptionNatl Inst Sci & Technol Interdisciplinary & Transd, Rio De Janeiro, Brazil-
Descrição: dc.descriptionSao Paulo State Univ, Grad Studies Program Social Sci, Aracatuba, Brazil-
Descrição: dc.descriptionCNPq: 465767/2014-1-
Descrição: dc.descriptionCAPES: 23038.000776/2017-54-
Descrição: dc.descriptionState of Bahia Research Funding Foundation (FAPESB): INC0006/2019-
Descrição: dc.descriptionERC: 851004-
Descrição: dc.descriptionNWO Vidi Grant: V1.Vidi.195.026 ETHNOONTOLOGIES-
Descrição: dc.descriptionCNPq: 423948/2018-0-
Descrição: dc.descriptionCNPq: 307223/2021-3-
Descrição: dc.descriptionMinistry of Foreign Affairs of the Italian Government: 88584/20-
Descrição: dc.descriptionEuropean Research Council (ERC): 851004-
Formato: dc.format47-55-
Idioma: dc.languageen-
Publicador: dc.publisherSoc Ethnobiology-
Relação: dc.relationEthnobiology Letters-
???dc.source???: dc.sourceWeb of Science-
Palavras-chave: dc.subjectSymmetric dialogues-
Palavras-chave: dc.subjectEthnobiology-
Palavras-chave: dc.subjectEthnography-
Palavras-chave: dc.subjectCollaboration-
Palavras-chave: dc.subjectTransdisciplinarity-
Título: dc.titleChallenges of Symmetrical Dialogue: Reflections on Collaborative Research in Northeast Brazil-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.