
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.creator | Pedrinho, Alexandre | - |
| Autor(es): dc.creator | Mendes, Lucas William | - |
| Autor(es): dc.creator | do Rêgo Barros, Felipe Martins | - |
| Autor(es): dc.creator | Bossolani, João William | - |
| Autor(es): dc.creator | Kühn, Tayná Negri | - |
| Autor(es): dc.creator | Quecine, Maria Carolina | - |
| Autor(es): dc.creator | Andreote, Fernando Dini | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T16:53:07Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T16:53:07Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2024-01-31 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.soilbio.2023.109292 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/304205 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/304205 | - |
| Descrição: dc.description | Azospirillum brasilense is a plant-growth promoting bacteria used as a bioinoculant in agriculture. However, the capacity of A. brasilense to establish itself in the soil and rhizosphere of different plants, as well as its interactions with the native soil bacterial community, are not fully understood. This knowledge gap can be attributed to inconsistencies in the quantity of the inoculant delivered (population size) and abiotic and biotic factors that modulate its performance. In this study, our objective was to gain a better understanding of how different-sized populations (sub-dose, recommended dose, and super-dose) of A. brasilense affect and interact with the structure, diversity, and connections of the native bacterial community in both bulk soil and rhizosphere of maize plants at different growth stages. Furthermore, we aimed to assess the effectiveness of these different-sized populations of A. brasilense in promoting plant growth. The introduction of a large population (recommended dose and super-dose) of A. brasilense significantly improved maize growth parameters, while a small population (sub-dose) did not. In the bulk soil, we observed that a large population of A. brasilense was capable of initially disrupt the native soil bacterial community. However, the native soil bacterial community was able to recover from the momentary disturbance and return to its initial state. In the rhizosphere of maize plants, large populations of A. brasilense extended their impact on the native bacterial community, possibly due to permanent changes in plant traits, such as root morphology and exudation. Furthermore, the co-occurrence network analysis revealed shifts in keystone taxa (i.e., taxa that confer high connectivity) in the rhizosphere of maize plants. A. brasilense played a key role at the early stages, but it was later replaced by Rhizobiales, a native soil bacterium. This study presents novel evidence of how different-sized populations of A. brasilense can influence microbe-microbe and plant-microbe interactions, ultimately affecting maize growth. | - |
| Descrição: dc.description | Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) | - |
| Descrição: dc.description | Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) | - |
| Descrição: dc.description | Department of Soil Science “Luiz de Queiroz” College of Agriculture (ESALQ) University of São Paulo, Piracicaba | - |
| Descrição: dc.description | Cell and Molecular Biology Laboratory Center for Nuclear Energy in Agriculture (CENA) University of São Paulo, Piracicaba | - |
| Descrição: dc.description | College of Agricultural Sciences São Paulo State University (UNESP) Department of Crop Science, Botucatu | - |
| Descrição: dc.description | Laboratory of Genetics of Microorganisms “Prof. Joao Lucio de Azevedo” Department of Genetics “Luiz de Queiroz” College of Agriculture (ESALQ) University of São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | College of Agricultural Sciences São Paulo State University (UNESP) Department of Crop Science, Botucatu | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Soil Biology and Biochemistry | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Amplicon sequencing | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Microbial ecology | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Microbial interaction | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Microbial invasion | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Plant growth-promoting bacteria (PGPB) | - |
| Título: dc.title | The interplay between Azospirillum brasilense and the native bacterial communities in the soil and rhizosphere of maize (Zea mays L.) | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: