Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual de Londrina (UEL) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Ledur, Ângela C. | - |
Autor(es): dc.creator | Fontenele, Marta Q. S. | - |
Autor(es): dc.creator | Bueno, Maria E. B. | - |
Autor(es): dc.creator | Smaili, Suhaila M. | - |
Autor(es): dc.creator | Zamboti, Camile L. | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:53:44Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:53:44Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-08-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1007/s00192-024-05846-9 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/302354 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/302354 | - |
Descrição: dc.description | Introduction and Hypothesis: Transcranial direct current stimulation (tDCS) can enhance muscle function in healthy individuals. However, it is unknown if tDCS associated with pelvic floor muscle training (PFMT) can improve pelvic floor muscle function (PFMF) in healthy women. The aim of this study was to investigate the acute effect of a single session of tDCS in PFMF compared with sham-tDCS in healthy women. Methods: A double-blind, cross-over, randomized clinical trial was conducted with healthy, nulliparous and sexually active women. PFMF was assessed by bidigital palpation (PERFECT scale) and intravaginal pressure by a manometer (Peritron™). Participants randomly underwent two tDCS sessions (active and sham) 7 days apart. The electrode was positioned equal for both protocols, the anode electrode in the supplementary motor area (M1) and the cathode electrode in the right supraorbital frontal cortex (Fp2). The current was applied for 20 min at 2 mA in active stimulation and for 30 s in sham-tDCS. The tDCS applications were associated with verbal instructions to PFMT in a seated position. After each tDCS session PFMF was reevaluated. Results: Twenty young healthy women (aged 23.4 ± 1.7 years; body mass index 21.7 ± 2.2 kg/m2) were included. No difference was observed in power, endurance, and intravaginal pressure of PFMF (p > 0.05). The number of sustained contractions improved from 3.0 (2.0–3.5) to 4.0 (3.0–5.0) after active-tDCS (p = 0.0004) and was superior to sham-tDCS (p = 0.01). Conclusion: The number of sustained contractions of PFM improved immediately after a single active-tDCS session, with a difference compared with the post-intervention result of sham-tDCS in healthy young women. | - |
Descrição: dc.description | Department of Physiotherapy State University of Londrina, Robert Koch Avenue 60 | - |
Descrição: dc.description | Neurofunctional Physical Therapy Research Group (GPFIN) Master’s and Doctoral degree program in Rehabilitation Sciences State University of Londrina, Paraná | - |
Descrição: dc.description | Department of Physiotherapy in School of Science and Technology Sao Paulo State University (UNESP), 305 Roberto Símonsen Street, SP | - |
Descrição: dc.description | Department of Physiotherapy in School of Science and Technology Sao Paulo State University (UNESP), 305 Roberto Símonsen Street, SP | - |
Formato: dc.format | 1635-1642 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | International Urogynecology Journal | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Muscle strength | - |
Palavras-chave: dc.subject | Non-invasive brain stimulation | - |
Palavras-chave: dc.subject | Pelvic floor | - |
Palavras-chave: dc.subject | Randomized controlled trial | - |
Palavras-chave: dc.subject | Transcranial direct current stimulation | - |
Palavras-chave: dc.subject | Women | - |
Título: dc.title | Acute Effect of Transcranial Direct Current Stimulation in Pelvic Floor Muscle Function in Young Healthy Women: Initial Findings of a Randomized Controlled Trial | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: