Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual de Londrina (UEL) | - |
Autor(es): dc.contributor | Federal University of Technology Paraná (UTFPR) | - |
Autor(es): dc.contributor | University Paulista (UNIP) | - |
Autor(es): dc.contributor | University Center of Rio Preto (UNIRP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Batista, Mariana Biagi | - |
Autor(es): dc.creator | Freitas, Mileny Caroline Menezes de | - |
Autor(es): dc.creator | Romanzini, Catiana Leila Possamai | - |
Autor(es): dc.creator | Barbosa, Cynthia Correa Lopes | - |
Autor(es): dc.creator | Shigaki, Gabriela Blasquez | - |
Autor(es): dc.creator | Fernandes, Rômulo Araújo | - |
Autor(es): dc.creator | Romanzini, Marcelo | - |
Autor(es): dc.creator | Ronque, Enio Ricardo Vaz | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:56:39Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:56:39Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-05-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0299604 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/301711 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/301711 | - |
Descrição: dc.description | Objectives The aim of the present study was to analyze the association between sports participation in childhood and adolescence and the practice of physical activity at different intensities in adulthood, and to verify if some sports participation characteristics such as number of sports; type of sport (individual, collective or a combination of both) and total estimated sports participation time are associated with the different physical activity intensities in adulthood. Design This is a cross-sectional study. Methods This study included 129 young adults of both sexes aged 18–25 years. Sports participation in childhood (7–10 years) and adolescence (11–17 years) was retrospectively estimated through specific questionnaire. Light, moderate, vigorous and moderate to vigorous intensity physical activity was objectively estimated by accelerometers. To verify the association between SP in childhood and adolescence and BP intensities in adults, multiple linear regression was adopted, with 5% significance. Results Analyses showed that, in females, sports participation in childhood (β = 0.315; R2 = 0.14; P = 0.020) and persistence in sports participation (β = 0.364; R2 = 0.18; P = 0.007) were positive predictors of vigorous physical activity in adulthood. In addition, the comparison according to the specificities of the sport practice, indicated that participation in two or more sports in childhood, one sport and collective sports in adolescence and at least one year of sports participation throughout childhood and adolescence were associated with longer time in vigorous physical activity intensity and MVPA (minutes/day) in adult females (P < 0.05). Conclusions It could be concluded that sports participation indicators in childhood and adolescence were considered predictors of vigorous physical activity in adult females. In addition, number of sports, type of sport and practice time in childhood and adolescence seem to predict vigorous and moderate to vigorous levels of physical activity for adult females. | - |
Descrição: dc.description | School of Education Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), Mato Grosso do Sul | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Physical Activity and Health Center of Physical Education and Sports Londrina State University (UEL), Paraná | - |
Descrição: dc.description | Academic Department of Humanities Federal University of Technology Paraná (UTFPR), Paraná | - |
Descrição: dc.description | Department of Physical Education University Paulista (UNIP) | - |
Descrição: dc.description | University Center of Rio Preto (UNIRP), São José do Rio Preto | - |
Descrição: dc.description | São Paulo State University (UNESP), Presidente Prudente | - |
Descrição: dc.description | São Paulo State University (UNESP), Presidente Prudente | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | PLoS ONE | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Título: dc.title | Sports participation in childhood and adolescence and physical activity intensity in adulthood | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: