Activities at a mathematics fair: Possibilities for an educational praxis

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.creatorZabel, Marília-
Autor(es): dc.creatorDos Santos Malheiros, Ana Paula-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T17:29:21Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T17:29:21Z-
Data de envio: dc.date.issued2025-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2022-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n76a19-
Fonte completa do material: dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11449/300812-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/300812-
Descrição: dc.descriptionThis article is the result of an investigation that aimed to characterize the mathematical activities developed in the classroom and presented at the Regional Mathematics Fair of Rio do Sul (SC), to support an educational praxis. Considering the research qualitative approach, our material included the reports of experiences of four works presented at that fair and interviews with one of the exhibiting students of each of the works. The analysis of those materials was anchored in Paulo Freire's legacy, especially the notions of praxis and dialogue. In this process, we obtained four categories: 1) choice of the topic to be studied; 2) mathematization; 3) dialogue, collaboration, and involvement with the school community, and 4) action-reflection-Transformation. By interpreting the categories, we envisioned the possibility of an educational praxis in which students and educators make an initial world reading in the context of perception, develop mathematical knowledge to understand this reading, and aim for a collective transformative action. Furthermore, we reinforce the importance of events such as the mathematics fair for the promotion and dissemination of these activities.-
Descrição: dc.descriptionDoutoranda em Educacao Matematica Pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Docente Do Instituto Federal Catarinense (IFC), Rio do Sul-
Descrição: dc.descriptionDoutora em Educacao Matematica Pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Docente Do Departamento de Matematica e Do Programa de Pos-Graduacao em Educacao Matematica IGCE UNESP, Rio Claro-
Descrição: dc.descriptionDoutoranda em Educacao Matematica Pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Docente Do Instituto Federal Catarinense (IFC), Rio do Sul-
Descrição: dc.descriptionDoutora em Educacao Matematica Pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Docente Do Departamento de Matematica e Do Programa de Pos-Graduacao em Educacao Matematica IGCE UNESP, Rio Claro-
Formato: dc.format773-796-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationBolema - Mathematics Education Bulletin-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Título: dc.titleActivities at a mathematics fair: Possibilities for an educational praxis-
Título: dc.titleAtividades na Feira de Matemática: possibilidades para uma práxis educative-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.