Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Brasília (UnB) | - |
Autor(es): dc.contributor | Louisiana State University Health Sciences Center (LSU) | - |
Autor(es): dc.creator | Pereira-Silva, Maísa | - |
Autor(es): dc.creator | Hadad, Henrique | - |
Autor(es): dc.creator | de Jesus, Laís Kawamata | - |
Autor(es): dc.creator | de Freitas Santana Oliveira, Maria Eduarda | - |
Autor(es): dc.creator | de Almeida, Juliano Milanezi | - |
Autor(es): dc.creator | Nímia, Heloisa Helena | - |
Autor(es): dc.creator | Magro Filho, Osvaldo | - |
Autor(es): dc.creator | Okamoto, Roberta | - |
Autor(es): dc.creator | Macedo, Sérgio Bruzadelli | - |
Autor(es): dc.creator | Palmieri Junior, Celso Fernando | - |
Autor(es): dc.creator | Souza, Francisley Ávila | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:01:43Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:01:43Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-01-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1007/s00784-024-05547-z | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/300150 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/300150 | - |
Descrição: dc.description | Objective: This study aimed to evaluate the efficacy of ozone therapy in the preoperative (prevention) and/or postoperative (treatment) of MRONJ. Material and methods: Forty male Wistar rats were caudally treated with zoledronic acid (ZOL) and to ozone therapy before extraction (prevention, POG), after extraction (treatment, TOG), or both (prevention and treatment, TPOG), and treated with saline (SAL). The animals received intramuscular fluorochrome (calcein and alizarin), and 28 days postoperatively, they were euthanized, and the tissues were subjected to microtomographic computed tomography (microCT), LASER confocal, and histomorphometric analyses. Results: Micro-CT showed a higher bone volume fraction average in all groups than that in the ZOL group (P < 0.001), the ZOL group showed high porosity (P = 0.03), and trabecular separation was greater in the TOG group than in the POG group (P < 0.05). The mineral apposition rate of the POG group was high (20.46 ± 6.31) (P < 0.001), followed by the TOG group (20.32 ± 7.4). The TOG group presented the highest mean newly formed bone area (68.322 ± 25.296) compared with the ZOL group (P < 0.05), followed by the SAL group (66.039 ± 28.379) and ZOL groups (60.856 ± 28.425). Conclusions: Ozone therapy modulated alveolar bone repair in animals treated with ZOL, mainly after surgery trauma, leading to bone formation as healing tissue. Clinical relevance: Osteonecrosis has been a challenge in dentistry, and owing to the lack of a consensus regarding therapy, studies presenting new therapies are important, and ozone has been one of the therapies explored empirically. | - |
Descrição: dc.description | Department of Diagnosis and Surgery Araçatuba Dental School São Paulo State University (UNESP), José Bonifácio Street, 1193, Vila Mendonça, Araçatuba | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prothesis Araçatuba Dental School São Paulo State University (UNESP), José Bonifácio Street, Araçatuba | - |
Descrição: dc.description | Department of Basic Sciences Araçatuba Dental School São Paulo State University (UNESP), Marechal Rondon Highway, Araçatuba | - |
Descrição: dc.description | Department of Dentistry University of Brasília (UnB), Asa Norte, Distrito Federal | - |
Descrição: dc.description | Department of Oral & amp; Maxillofacial Surgery Louisiana State University Health Sciences Center (LSU), Kings Highway | - |
Descrição: dc.description | Department of Diagnosis and Surgery Araçatuba Dental School São Paulo State University (UNESP), José Bonifácio Street, 1193, Vila Mendonça, Araçatuba | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prothesis Araçatuba Dental School São Paulo State University (UNESP), José Bonifácio Street, Araçatuba | - |
Descrição: dc.description | Department of Basic Sciences Araçatuba Dental School São Paulo State University (UNESP), Marechal Rondon Highway, Araçatuba | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Clinical Oral Investigations | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Bisphosphonates | - |
Palavras-chave: dc.subject | Dental alveolus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Osteonecrosis | - |
Palavras-chave: dc.subject | Ozone | - |
Título: dc.title | Ozone therapy effect in medication-related osteonecrosis of the jaw as prevention or treatment: microtomographic, confocal laser microscopy and histomorphometric analysis | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: