Subjective position sliding in utterances perceived as echolalic in a child with Language Disorder: a case study

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.creatorBonatto, Juliana-
Autor(es): dc.creatorCoelho, Natália Faloni-
Autor(es): dc.creatorChacon, Lourenço-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T23:47:55Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T23:47:55Z-
Data de envio: dc.date.issued2025-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2023-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20232022258en-
Fonte completa do material: dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11449/299999-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/299999-
Descrição: dc.descriptionWithin a linguistic-discursive framework, subject markers in a chain of utterances considered to be echolalia based on the recurring linguistic structure does X want Y? were investigated. This chain was produced during a speech therapy session by J., a female child, 10-years-old at the time of data collection, and with a speech-language pathology diagnosis of language disorder and a medical diagnosis of early psychosis. A set of linguistic fluctuations indicated a sliding of the subject position in the analyzed chain. Such fluctuations involved syntactic, lexical, semantic, morphological and prosodic elements. Discursively, the fluctuations left traces of a sliding of the subject position in the chain formed by these utterances, from a spoken subject (do you want Y?) to a speaking/desiring one (I want Y.). In this way, utterances considered echolalia can provide clues, via their linguistic fluctuations and discursive slippages, about the subject’s desire in their relationship with the O/other. Given this, although they do not emerge in a conventional way, such utterances can demonstrate possibilities for changes in subject position. A contribution of the present research for clinical practice involving language in therapeutic settings therefore, was to highlight a listening to utterances, which could be seen as connected/grounded in the speech of the other. In clinical practice involving language, it is possible to create space for new/other senses for utterances, to allow the constitution of the subject of/in language, based on utterances often interpreted as being devoid of subjectivity.-
Descrição: dc.descriptionCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)-
Descrição: dc.descriptionConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
Descrição: dc.descriptionPrograma de Pós-graduação em Fonoaudiologia Universidade Estadual Paulista - UNESP, SP-
Descrição: dc.descriptionPrograma de Pós-graduação em Estudos Linguísticos Universidade Estadual Paulista - UNESP, SP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Fonoaudiologia Faculdade de Filosofia e Ciências Universidade Estadual Paulista - UNESP, SP-
Descrição: dc.descriptionPrograma de Pós-graduação em Fonoaudiologia Universidade Estadual Paulista - UNESP, SP-
Descrição: dc.descriptionPrograma de Pós-graduação em Estudos Linguísticos Universidade Estadual Paulista - UNESP, SP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Fonoaudiologia Faculdade de Filosofia e Ciências Universidade Estadual Paulista - UNESP, SP-
Descrição: dc.descriptionCNPq: 305639/2021-8-
Idioma: dc.languageen-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationCODAS-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectChild Language-
Palavras-chave: dc.subjectDistúrbio de Linguagem-
Palavras-chave: dc.subjectEcholalia-
Palavras-chave: dc.subjectEcolalia-
Palavras-chave: dc.subjectFonoaudiologia-
Palavras-chave: dc.subjectLanguage Disorder-
Palavras-chave: dc.subjectLinguagem Infantil-
Palavras-chave: dc.subjectLinguistics-
Palavras-chave: dc.subjectLinguística-
Palavras-chave: dc.subjectSpeech Therapy-
Título: dc.titleSubjective position sliding in utterances perceived as echolalic in a child with Language Disorder: a case study-
Título: dc.titleDeslizamentos de posição subjetiva em enunciados tidos como ecolálicos de uma criança com Distúrbio de Linguagem: um estudo de caso-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.