
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | and Life Sciences (ISPA) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Nord University | - |
| Autor(es): dc.contributor | Tampere University | - |
| Autor(es): dc.contributor | Tampere University Hospital | - |
| Autor(es): dc.creator | Donofre, Giovanna Soler | - |
| Autor(es): dc.creator | Campos, Juliana Alvares Duarte Bonini | - |
| Autor(es): dc.creator | dos Santos, Priscila Carvalho | - |
| Autor(es): dc.creator | Marôco, João | - |
| Autor(es): dc.creator | Campos, Lucas Arrais | - |
| Autor(es): dc.creator | da Silva, Wanderson Roberto | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T15:37:07Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T15:37:07Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-12-31 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1261605 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/299825 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/299825 | - |
| Descrição: dc.description | Introduction: Evaluating signs of anxiety related to body appearance is becoming increasingly important in contemporary society and, in this sense, the Social Appearance Anxiety Scale (SAAS) seems an interesting alternative of measurement. Objectives: To evaluate the psychometric properties of the Portuguese version of the SAAS when applied to Brazilian adults who practice physical exercise and verify the influence of individual characteristics on participants’ social appearance anxiety. Methods: This was a cross-sectional study conducted online. The participants completed the SAAS and a demographic questionnaire. The psychometric properties of the SAAS one-factor model were evaluated using confirmatory factor analysis. A structural model was built for men and women to verify the influence of individual characteristics of the participants on social appearance anxiety. Results: 1,495 individuals participated in the study (70.8% women; mean age = 29.5, SD = 8.9 years). The data obtained with the SAAS presented good indicators of validity and reliability for both genders (CFI > 0.97, TLI > 0.97, SRMR = 0.04, α > 0.97, ω > 0.85). For both men and women, greater levels of social appearance anxiety were observed among younger participants, who had a higher body mass index, self-reported an eating disorder, and perceived a change in their body after the onset of the COVID-19 pandemic. For women specifically, higher income and having started physical exercise more recently were associated with greater levels of social appearance anxiety. Conclusion: The findings supported the validity and reliability of the data obtained with the SAAS and revealed that when investigating social appearance anxiety in future research and clinical protocols, specific individual characteristics should be considered. | - |
| Descrição: dc.description | Department of Biological Sciences School of Pharmaceutical Sciences São Paulo State University (UNESP) | - |
| Descrição: dc.description | William James Center for Research (WJCR) University Institute of Psychological Social and Life Sciences (ISPA) | - |
| Descrição: dc.description | Flu Pedagogy Nord University | - |
| Descrição: dc.description | Faculty of Medicine and Health Technology Tampere University | - |
| Descrição: dc.description | Department of Ear and Oral Diseases Tampere University Hospital | - |
| Descrição: dc.description | School of Dentistry São Paulo State University (UNESP) | - |
| Descrição: dc.description | Postgraduate Program in Food Nutrition and Food Engineering São Paulo State University (UNESP), São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Biological Sciences School of Pharmaceutical Sciences São Paulo State University (UNESP) | - |
| Descrição: dc.description | School of Dentistry São Paulo State University (UNESP) | - |
| Descrição: dc.description | Postgraduate Program in Food Nutrition and Food Engineering São Paulo State University (UNESP), São Paulo | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Frontiers in Psychology | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | anxiety | - |
| Palavras-chave: dc.subject | physical appearance | - |
| Palavras-chave: dc.subject | population characteristics | - |
| Palavras-chave: dc.subject | structural equation modeling | - |
| Palavras-chave: dc.subject | validation study | - |
| Título: dc.title | Social Appearance Anxiety Scale: a psychometric investigation and evaluation of the influence of individual characteristics on social appearance anxiety in Brazilian adults who practice physical exercise | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: