
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | David Geffen School of Medicine at Ucla | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Johns Hopkins University | - |
| Autor(es): dc.contributor | Federal University of Abc | - |
| Autor(es): dc.creator | Vicente, Mariane C. | - |
| Autor(es): dc.creator | Paneghini, Julia L. | - |
| Autor(es): dc.creator | Stabile, Angelita M. | - |
| Autor(es): dc.creator | Amorim, Mateus | - |
| Autor(es): dc.creator | Anibal Silva, Conceição E. | - |
| Autor(es): dc.creator | Patrone, Luis Gustavo A. | - |
| Autor(es): dc.creator | Cunha, Thiago M. | - |
| Autor(es): dc.creator | Bícego, Kênia C. | - |
| Autor(es): dc.creator | Almeida, Maria C. | - |
| Autor(es): dc.creator | Carrettiero, Daniel C. | - |
| Autor(es): dc.creator | Gargaglioni, Luciane H. | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T21:58:43Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T21:58:43Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-08-29 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.3233/JAD-230151 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/299057 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/299057 | - |
| Descrição: dc.description | Background: Neuroinflammation in Alzheimer's disease (AD) can occur due to excessive activation of microglia in response to the accumulation of amyloid-β peptide (Aβ). Previously, we demonstrated an increased expression of this peptide in the locus coeruleus (LC) in a sporadic model for AD (streptozotocin, STZ; 2 mg/kg, ICV). We hypothesized that the STZ-AD model exhibits neuroinflammation, and treatment with an inhibitor of microglia (minocycline) can reverse the cognitive, respiratory, sleep, and molecular disorders of this model. Objective: To evaluate the effect of minocycline treatment in STZ model disorders. Methods: We treated control and STZ-treated rats for five days with minocycline (30 mg/kg, IP) and evaluated cognitive performance, chemoreflex response to hypercapnia and hypoxia, and total sleep time. Additionally, quantification of Aβ, microglia analyses, and relative expression of cytokines in the LC were performed. Results: Minocycline treatment improved learning and memory, which was concomitant with a decrease in microglial cell density and re-establishment of morphological changes induced by STZ in the LC region. Minocycline did not reverse the STZ-induced increase in CO2 sensitivity during wakefulness. However, it restored the daytime sleep-wake cycle in STZ-treated animals to the same levels as those observed in control animals. In the LC, levels of A and expression of Il10, Il1b, and Mcp1 mRNA remained unaffected by minocycline, but we found a strong trend of minocycline effect on Tnf- α. Conclusion: Our findings suggest that minocycline effectively reduces microglial recruitment and the inflammatory morphological profile in the LC, while it recovers cognitive performance and restores the sleep-wake pattern impaired by STZ. | - |
| Descrição: dc.description | Department of Animal Morphology and Physiology Sao Paulo State University - UNESP/FCAV, SP | - |
| Descrição: dc.description | Mary S. Easton Center for Alzheimer's Research and Care Department of Neurology David Geffen School of Medicine at Ucla | - |
| Descrição: dc.description | Department of General and Specialized Nursing School of Nursing of Ribeirão Preto University of São Paulo, SP | - |
| Descrição: dc.description | Department of Medicine Johns Hopkins University | - |
| Descrição: dc.description | Department of Pharmachology Medicine School of Ribeirão Preto University of São Paulo, SP | - |
| Descrição: dc.description | Center for Natural and Human Sciences Federal University of Abc, São Bernardo do Campo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Animal Morphology and Physiology Sao Paulo State University - UNESP/FCAV, SP | - |
| Formato: dc.format | 317-337 | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Journal of Alzheimer's Disease | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Alzheimer's disease | - |
| Palavras-chave: dc.subject | locus coeruleus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | microglia | - |
| Palavras-chave: dc.subject | minocycline | - |
| Palavras-chave: dc.subject | streptozotocin | - |
| Título: dc.title | Inhibition of Pro-Inflammatory Microglia with Minocycline Improves Cognitive and Sleep-Wake Dysfunction Under Respiratory Stress in a Sporadic Model for Alzheimer's Disease | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: