Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | University of Hradec Kralove | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Klimova, Blanka | - |
Autor(es): dc.creator | de Campos, Victor Paiva Luz | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:29:01Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:29:01Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2024.2373512 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/298733 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/298733 | - |
Descrição: dc.description | At present, ChatGPT is penetrating all spheres of human activities, and especially education is no exception. The purpose of this exploratory study is to examine the potentials and pitfalls of using ChatGPT for academic purposes among university students, as well as provide relevant pedagogical implications for its use in academia. The methodology is based on a mix-method approach, i.e. both quantitative and qualitative by analysing an online questionnaire that was distributed among both Czech and foreign students at a university in the Czech Republic. The findings of this study reveal ChatGPT’s burgeoning significance as an academic instrument, alongside concerns regarding its constraints and potential misuse. Most students employ ChatGPT for academic purposes, as demonstrated by the favorable feedback it receives for its effectiveness in facilitating research, stimulating idea generation, promoting comprehension of intricate concepts, and furnishing prompt responses. Hence, ChatGPT embodies promise for forthcoming generations regarding its capacity to augment educational programs, potentially fostering greater efficiency and interactivity in the learning process. Nevertheless, a critical apprehension lies in students excessively relying on ChatGPT, which may impede the cultivation of vital skills, such as critical thinking and problem-solving. Therefore, the authors of this study provide several pedagogical implications for its use in academia, such as using ChatGPT as a supportive tool in classes, as well as using it for collaborative work and group tasks since ChatGPT promotes sharing information, faster collection of data, providing diverse and creative ideas, or speed communication. Another important pedagogical implication is raising awareness of ethical guidelines, given that many students remain oblivious to them, necessitating the training of teachers to impart ethical usage of ChatGPT. Finally, the results of this study align with several educational theories, such as constructivism or self-determination theory. | - |
Descrição: dc.description | Department of Applied Linguistics Faculty of Informatics and Management University of Hradec Kralove | - |
Descrição: dc.description | Institute of Biosciences Humanities and Exact Sciences São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Institute of Biosciences Humanities and Exact Sciences São Paulo State University | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Cogent Education | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Artificial intelligence | - |
Palavras-chave: dc.subject | benefits | - |
Palavras-chave: dc.subject | ChatGPT | - |
Palavras-chave: dc.subject | Classroom Practice | - |
Palavras-chave: dc.subject | drawbacks | - |
Palavras-chave: dc.subject | Higher Education | - |
Palavras-chave: dc.subject | Language Teaching & Learning | - |
Palavras-chave: dc.subject | Lin Zhong, Southern Illinois University Carbondale, United States | - |
Palavras-chave: dc.subject | pedagogical implications | - |
Palavras-chave: dc.subject | Study Skills | - |
Palavras-chave: dc.subject | undergraduate students | - |
Título: dc.title | University undergraduates’ perceptions on the use of ChatGPT for academic purposes: evidence from a university in Czech Republic | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: