
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | University of Cádiz | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.creator | Cioffi, Giovana | - |
| Autor(es): dc.creator | Sanabria, Javier Garcia | - |
| Autor(es): dc.creator | Sansolo, Davis Gruber | - |
| Autor(es): dc.creator | Pegorelli, Camila | - |
| Autor(es): dc.creator | de Andrés, Maria | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T18:28:45Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T18:28:45Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2024-09-01 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2024.107214 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/298419 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/298419 | - |
| Descrição: dc.description | Stakeholder participation (SP) is widely acknowledged in the literature as a vital tool for improving coastal zone management (CZM) and facilitating conflict mediation, resource allocation, and program implementation. However, in Spain, as in other countries, participation in CZM faces significant challenges, including underrepresentation, limited stakeholder influence in decision-making, and various resource-related issues. Despite the robust theoretical framework established in the literature, practical methods for evaluating SP and overcoming these challenges are lacking, with most efforts focused on assessing processes rather than outcomes. This study addresses this gap by proposing a systematic assessment approach built on criteria and operational indicators capable of assessing stakeholder participation in CZM from the process to its outcomes. It also examines stakeholder participation in PAs and CZs of Cádiz Bay (Spain) through the application of this approach to identify which of these challenges are present in the region, highlighting areas for improvement. The approach was developed through a multistep process, including identifying participation components via a literature review, categorizing these components into each participation dimension (who, when, how, why), formulating criteria and indicators based on these components, consulting and validating with experts, and operationalizing the approach through an analysis matrix. Data collection involved reviewing official documents, minutes of participatory arenas, and stakeholder interviews. The approach comprises six criteria - representativeness, timing, promotion, accountability and clearness, influence, and effectiveness - providing a valuable tool for understanding the progression and outcomes of participatory processes. However, the findings also highlight the need for refinement to better capture the quality and significance of participation and to make it more applicable beyond scientific research contexts. The application of the approach in Cádiz Bay revealed challenges such as underrepresentation, limited influence, resource constraints, transparency issues, and effectiveness in fostering cooperation and trust. Participation also appears to be sectorized, reflecting the fragmented institutional framework in the CZM of Cádiz Bay. | - |
| Descrição: dc.description | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) | - |
| Descrição: dc.description | Research Group on Integrated Coastal Zone Management University of Cádiz, Doctor Gomez Ulla Avenue | - |
| Descrição: dc.description | Research Group of Environmental Planning and Coastal Management Bioscience Institute - São Paulo State University Infante Dom Henrique Square, São Vicente | - |
| Descrição: dc.description | Research Group of Environmental Planning and Coastal Management Bioscience Institute - São Paulo State University Infante Dom Henrique Square, São Vicente | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Ocean and Coastal Management | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Coastal zone management | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Evaluation method | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Participation | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Protected areas | - |
| Título: dc.title | Assessing stakeholder participation in coastal zone management: Methodological proposal and its application in a case study from Cádiz Bay, Andalusia (Spain) | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: