Outsiders at Medical School: Indigenous experiences in medical courses at Brazilian federal universities

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal Fluminense (UFF)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.creatorLuna, Willian Fernandes-
Autor(es): dc.creatorPaladino, Mariana-
Autor(es): dc.creatorCyrino, Eliana Goldfarb-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T19:47:28Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T19:47:28Z-
Data de envio: dc.date.issued2025-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2023-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1413-812320242912.14582023EN-
Fonte completa do material: dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11449/297685-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/297685-
Descrição: dc.descriptionIn recent decades, affirmative actions have enabled Indigenous people to access medical school, historically occupied by white people with high family incomes. This research analyzed experiences of otherness by Indigenous people in federal medical schools. This qualitative, exploratory study adopted interviews and conversation circles, with the participation of 40 students from 15 courses. We established four categories of analysis: encounter between “strangers” and the medical school; differences and inequalities; relationships with students and teachers; and conflicts and transformations. We noticed that medical schools are unwelcoming to Indigenous people, with racism, intole-rance, and tutelage, when their differences become inequalities, resulting from structural processes in these Brazilian institutions. The Indigenous presence in medical courses reveals social inequalities, causes conflicts, and initial trans-formations, pointing out paths for plurality and social justice, and possibilities for medical education with visibility and actions for the health of Indigenous peoples.-
Descrição: dc.descriptionFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Medicina Universidade Federal de São Carlos, Rod. Washington Luis, km 235, SP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Fundamentos Pedagógicos Faculdade de Educação Universidade Federal Fluminense, RJ-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Saúde Pública Faculdade de Medicina de Botucatu Universidade Estadual Paulista, SP-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Saúde Pública Faculdade de Medicina de Botucatu Universidade Estadual Paulista, SP-
Descrição: dc.descriptionFAPESP: 2019/09426-7-
Idioma: dc.languageen-
Idioma: dc.languagept_BR-
Idioma: dc.languagees-
Relação: dc.relationCiencia e Saude Coletiva-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectHealth Disparate Minority and Vulnerable Populations-
Palavras-chave: dc.subjectHealth of Indigenous Peoples-
Palavras-chave: dc.subjectIndigenous Peoples-
Palavras-chave: dc.subjectMedical Education-
Palavras-chave: dc.subjectPublic Policy-
Título: dc.titleOutsiders at Medical School: Indigenous experiences in medical courses at Brazilian federal universities-
Título: dc.title“Extraños” en la Facultad de Medicina: experiencias indígenas en las carreras de medicina de las universidades federales brasileñas-
Título: dc.title“Estranhos” na Escola Médica: experiências indígenas em cursos de medicina de universidades federais brasileiras-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.