Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | York University | - |
Autor(es): dc.contributor | Smithsonian Institution | - |
Autor(es): dc.contributor | The University of Texas at Arlington | - |
Autor(es): dc.contributor | Natural History Museum | - |
Autor(es): dc.contributor | Cornell University College of Veterinary Medicine | - |
Autor(es): dc.contributor | Institute de Recherches Agronomiques et Forestières | - |
Autor(es): dc.contributor | The Pennsylvania State University | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidad San Francisco de Quito USFQ | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Canberra | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Denver | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Vrije Universiteit Brussel | - |
Autor(es): dc.contributor | University College London | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Seychelles | - |
Autor(es): dc.contributor | Newcastle University | - |
Autor(es): dc.contributor | The University of Newcastle | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) | - |
Autor(es): dc.contributor | Independent Scholar | - |
Autor(es): dc.contributor | The University of Western Australia | - |
Autor(es): dc.contributor | California Academy of Sciences | - |
Autor(es): dc.contributor | Lund University | - |
Autor(es): dc.contributor | Smithsonian National Zoo and Conservation Biology Institute | - |
Autor(es): dc.contributor | Harvard University | - |
Autor(es): dc.creator | Schott, Ryan K. | - |
Autor(es): dc.creator | Fujita, Matthew K. | - |
Autor(es): dc.creator | Streicher, Jeffrey W. | - |
Autor(es): dc.creator | Gower, David J. | - |
Autor(es): dc.creator | Thomas, Kate N. | - |
Autor(es): dc.creator | Loew, Ellis R. | - |
Autor(es): dc.creator | Bamba Kaya, Abraham G. | - |
Autor(es): dc.creator | Bittencourt-Silva, Gabriela B. | - |
Autor(es): dc.creator | Guillherme Becker, C. | - |
Autor(es): dc.creator | Cisneros-Heredia, Diego | - |
Autor(es): dc.creator | Clulow, Simon | - |
Autor(es): dc.creator | Davila, Mateo | - |
Autor(es): dc.creator | Firneno, Thomas J. | - |
Autor(es): dc.creator | Haddad, Célio F.B. | - |
Autor(es): dc.creator | Janssenswillen, Sunita | - |
Autor(es): dc.creator | Labisko, Jim | - |
Autor(es): dc.creator | Maddock, Simon T. | - |
Autor(es): dc.creator | Mahony, Michael | - |
Autor(es): dc.creator | Martins, Renato A. | - |
Autor(es): dc.creator | Michaels, Christopher J. | - |
Autor(es): dc.creator | Mitchell, Nicola J. | - |
Autor(es): dc.creator | Portik, Daniel M. | - |
Autor(es): dc.creator | Prates, Ivan | - |
Autor(es): dc.creator | Roelants, Kim | - |
Autor(es): dc.creator | Roelke, Corey | - |
Autor(es): dc.creator | Tobi, Elie | - |
Autor(es): dc.creator | Woolfolk, Maya | - |
Autor(es): dc.creator | Bell, Rayna C. | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T16:21:38Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T16:21:38Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2025-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2024-04-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1093/molbev/msae049 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | https://hdl.handle.net/11449/296897 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/296897 | - |
Descrição: dc.description | Visual systems adapt to different light environments through several avenues including optical changes to the eye and neurological changes in how light signals are processed and interpreted. Spectral sensitivity can evolve via changes to visual pigments housed in the retinal photoreceptors through gene duplication and loss, differential and coexpression, and sequence evolution. Frogs provide an excellent, yet understudied, system for visual evolution research due to their diversity of ecologies (including biphasic aquatic-terrestrial life cycles) that we hypothesize imposed different selective pressures leading to adaptive evolution of the visual system, notably the opsins that encode the protein component of the visual pigments responsible for the first step in visual perception. Here, we analyze the diversity and evolution of visual opsin genes from 93 new eye transcriptomes plus published data for a combined dataset spanning 122 frog species and 34 families. We find that most species express the four visual opsins previously identified in frogs but show evidence for gene loss in two lineages. Further, we present evidence of positive selection in three opsins and shifts in selective pressures associated with differences in habitat and life history, but not activity pattern. We identify substantial novel variation in the visual opsins and, using microspectrophotometry, find highly variable spectral sensitivities, expanding known ranges for all frog visual pigments. Mutations at spectral-tuning sites only partially account for this variation, suggesting that frogs have used tuning pathways that are unique among vertebrates. These results support the hypothesis of adaptive evolution in photoreceptor physiology across the frog tree of life in response to varying environmental and ecological factors and further our growing understanding of vertebrate visual evolution. | - |
Descrição: dc.description | Department of Biology Centre for Vision Research York University | - |
Descrição: dc.description | Department of Vertebrate Zoology National Museum of Natural History Smithsonian Institution | - |
Descrição: dc.description | Department of Biology Amphibian and Reptile Diversity Research Center The University of Texas at Arlington | - |
Descrição: dc.description | Natural History Museum | - |
Descrição: dc.description | Department of Biomedical Sciences Cornell University College of Veterinary Medicine | - |
Descrição: dc.description | Institute de Recherches Agronomiques et Forestières | - |
Descrição: dc.description | Department of Biology One Health Microbiome Center Center for Infectious Disease Dynamics The Huck Institutes of the Life Sciences The Pennsylvania State University | - |
Descrição: dc.description | Laboratorio de Zoología Terrestre Instituto de Biodiversidad Tropical IBIOTROP Colegio de Ciencias Biológicas y Ambientales Universidad San Francisco de Quito USFQ | - |
Descrição: dc.description | Centre for Conservation Ecology and Genomics Institute for Applied Ecology University of Canberra | - |
Descrição: dc.description | Department of Biological Sciences University of Denver | - |
Descrição: dc.description | Department of Biodiversity Center of Aquaculture CAUNESP I.B. São Paulo State University, Rio Claro | - |
Descrição: dc.description | Amphibian Evolution Lab Biology Department Vrije Universiteit Brussel | - |
Descrição: dc.description | Centre for Biodiversity and Environment Research Department of Genetics Evolution and Environment University College London | - |
Descrição: dc.description | Island Biodiversity and Conservation Centre University of Seychelles, Mahé | - |
Descrição: dc.description | School of Natural and Environmental Sciences Newcastle University | - |
Descrição: dc.description | Department of Biological Sciences The University of Newcastle | - |
Descrição: dc.description | Programa de Pós-graduação em Conservação da Fauna Universidade Federal de São Carlos | - |
Descrição: dc.description | Independent Scholar | - |
Descrição: dc.description | School of Biological Sciences The University of Western Australia | - |
Descrição: dc.description | Department of Herpetology California Academy of Sciences | - |
Descrição: dc.description | Department of Biology Lund University | - |
Descrição: dc.description | Gabon Biodiversity Program Center for Conservation and Sustainability Smithsonian National Zoo and Conservation Biology Institute | - |
Descrição: dc.description | Department of Organismic and Evolutionary Biology Museum of Comparative Zoology Harvard University | - |
Descrição: dc.description | Department of Biodiversity Center of Aquaculture CAUNESP I.B. São Paulo State University, Rio Claro | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Molecular Biology and Evolution | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | amphibia | - |
Palavras-chave: dc.subject | codon-based selection models | - |
Palavras-chave: dc.subject | sensory biology | - |
Palavras-chave: dc.subject | vision research | - |
Título: dc.title | Diversity and Evolution of Frog Visual Opsins: Spectral Tuning and Adaptation to Distinct Light Environments | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: