Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Germano, Giseli Donadon | - |
Autor(es): dc.creator | Capellini, Simone Aparecida | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T18:55:41Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T18:55:41Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-01-11 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1063021 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/249618 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/249618 | - |
Descrição: dc.description | Studies have referred to the interaction between orthographic and motor aspects during the production of handwriting. However, studies with Brazilian Portuguese are still lacking. Hence, the aim of this study was to compare orthographic regularity, based on the Portuguese writing system, in high (HF) and low (LF) frequency words, in relation to latency and kinematic variables in students from the 3rd to the 5th grade of elementary school. This is a cross-sectional pilot study, with a convenience sample of 95 children participated in this study, from 3rd to 5th grade level attending a state elementary school. All were submitted to the following procedures of computerized evaluation of handwriting and submitted to the task of writing 15 HF and 15 LF words, selected according to the frequency criteria and classified according writing coding rule. Results indicated that for HF words, there was a decrease in writing and disfluencies production time, for all coding rules, from 3rd to 5th grade. However, for LF words, the more unpredictable orthographic affect production duration time, movement fluency, and students became more dependent on the use of gaze to check spelling aspects. This study revealed that lexical and sub-lexical activation affected motor production. For HF and LF words, lexical and sublexical process favored motor programming. However, for LF words, despite the maturation and school progression for the motor planes, there was an increase in latency time and in the need to search for word information, measured by the gaze variable for words with greater irregularity. This study has provided some evidence that linguistic variables such as orthographic regularity and word familiarity affect handwriting performance in Brazilian Portuguese written language. | - |
Descrição: dc.description | Learning Disabilities Investigation Laboratory Department of Speech and Hearing Sciences São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Learning Disabilities Investigation Laboratory Department of Speech and Hearing Sciences São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Frontiers in Psychology | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | academic competencies | - |
Palavras-chave: dc.subject | evaluation | - |
Palavras-chave: dc.subject | handwriting | - |
Palavras-chave: dc.subject | learning | - |
Palavras-chave: dc.subject | social vulnerability | - |
Título: dc.title | Handwriting fluency, latency, and kinematic in Portuguese writing system: Pilot study with school children from 3rd to 5th grade | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: