
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
| Autor(es): dc.creator | Grigoletto, Isis | - |
| Autor(es): dc.creator | de Lima, Fabiano Francisco | - |
| Autor(es): dc.creator | Eto, Daniele Akemi | - |
| Autor(es): dc.creator | Suzuki, Natália Narumi Voltareli | - |
| Autor(es): dc.creator | Uzeloto, Juliana Souza | - |
| Autor(es): dc.creator | Ramos, Ercy Mara Cipulo | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T23:43:15Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T23:43:15Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2021-12-31 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.2147/PPA.S367088 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/248986 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/248986 | - |
| Descrição: dc.description | Purpose: To verify, through quali-quantitative analysis, the satisfaction and adherence of patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) to the insertion of functional circuit training into conventional training. Patients and Methods: 23 patients with COPD from a randomized clinical trial were invited to participate in a quali-quantitative analysis after the training finalization, divided into FTG (Functional Training Group) and CTG (Conventional Training Group). A total of 21 patients participated [(FTG: n=10; 65.80±7.31 years; FEV1/FVC: 56.44±12.67%) and CTG (n=11; 70.36±7.02 years; FEV1 /FVC: 55.89±8.20)]. For the qualitative evaluation, focus groups were performed, using a previously developed script. Adherence was verified by the presence in the training sessions that were prescribed, and the quantitative analysis was performed using questionnaires with multiple-choice questions (evaluation of the aspects that can interfere in a training). The participants were asked to define a grade between zero and ten regarding the aspects of the training (satisfaction). Results: In both groups, there was similar adherence (p=0.965) and satisfaction (p=0.341). The qualitative analysis identified seven themes and 17 codes, representing factors related to satisfaction and negative aspects, as follows: factors associated with satisfaction: self-efficacy management, physical and psychosocial improvement, interpersonal relationships, and proposed exercises. Negative aspects: pains, comorbidities, beliefs, and personal demotivation. In the quantitative analysis, was verified that an increase in the symptoms, the distance between home and training center, and personal problems were not factors that interfered in the adherence of the participants (p<0.05). Conclusion: Similar satisfaction and adherence of patients with COPD were observed in the FTG and CTG and patients from FTG reported higher fatigue. | - |
| Descrição: dc.description | Department of Physical Therapy São Paulo State University (UNESP) Faculty of Science and Technology, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Physical Therapy Speech and Occupational Therapy School of Medicine University of São Paulo (USP), São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Physical Therapy São Paulo State University (UNESP) Faculty of Science and Technology, São Paulo | - |
| Formato: dc.format | 2759-2772 | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Patient Preference and Adherence | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Chronic Obstructive Pulmonary Disease | - |
| Palavras-chave: dc.subject | patient adherence | - |
| Palavras-chave: dc.subject | patient satisfaction | - |
| Palavras-chave: dc.subject | physical exercise | - |
| Palavras-chave: dc.subject | qualitative research | - |
| Palavras-chave: dc.subject | quantitative evaluation | - |
| Título: dc.title | Satisfaction and Adherence of COPD Patients to a Conventional Training Associated with Functional Exercises and to a Conventional Training Isolated: A Qualiquantitative Study | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: