Pnaic’s literacy games: contributions and limitations from the teachers’ perpsectives

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.creatorde Lucca, Tatiana Andrade Fernandes-
Autor(es): dc.creatorOsti, Andréia-
Autor(es): dc.creatorParente, Cláudia da Mota Darós-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T17:19:37Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T17:19:37Z-
Data de envio: dc.date.issued2023-07-29-
Data de envio: dc.date.issued2023-07-29-
Data de envio: dc.date.issued2022-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.54788-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/247721-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/247721-
Descrição: dc.descriptionThis article analyses how female literacy teachers who took part in the 2013 National Pact for Literacy at the Correct Age-Pnaic formation understand the contribution of the programme’s games to literacy, discussing the relation there is between inserting the resources in a classroom and the teacher’s formation directed towards this subject. Taking into account the relevance of systematic teaching for linguistic contents, and the researches on the specificities of the educators’ formation, the discussion aimed to relate how the specific formation on PNAIC can foster the understanding of how relevant it is to make use of literacy games. To do so, we carried out a bibliographic and documentary research on the subject, including Pnaic’s formation materials and the games’ analysis. We also interviewed ten female educators who took part in Pnaic, in order to investigate how the discussion on the games took place at the formation and how the teachers evaluated the material. We could infer that it is necessary to invest in formations on playfulness and specifically on the games and their possibilities and limitations in the education context. The participants regard the games as contributing resources for literacy, but point at failures when the subject is discussed at the formation. We reiterate the formation processes need to work as spaces for discussions and reflections of the educators’ actions.-
Descrição: dc.descriptionInstituto de Biociências de Rio Claro Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Avenida 24-A, 1515, São Paulo-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Instituto de Biociências de Rio Claro Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo-
Descrição: dc.descriptionFaculdade de Filosofia e Ciências Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo-
Descrição: dc.descriptionInstituto de Biociências de Rio Claro Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Avenida 24-A, 1515, São Paulo-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Instituto de Biociências de Rio Claro Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo-
Descrição: dc.descriptionFaculdade de Filosofia e Ciências Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationActa Scientiarum - Education-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjecteducator formation-
Palavras-chave: dc.subjectplayfulness-
Palavras-chave: dc.subjectteaching practice-
Título: dc.titlePnaic’s literacy games: contributions and limitations from the teachers’ perpsectives-
Título: dc.titleJuegos de alfabetización del PNAIC: contribuciones y limitaciones en las perspectivas de las profesoras-
Título: dc.titleJogos de alfabetização do Pnaic PNAIC: contribuições e limitações nas perspectivas das professoras-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.