Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Wageningen University and Research | - |
Autor(es): dc.contributor | National Institute of Science and Technology in Interdisciplinary and Transdisciplinary Studies in Ecology and Evolution (INCT IN-TREE) | - |
Autor(es): dc.contributor | Masaryk University | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal da Bahia (UFBA) | - |
Autor(es): dc.contributor | ICHTUS Environment & Society | - |
Autor(es): dc.creator | Renck, Vitor | - |
Autor(es): dc.creator | Ludwig, David | - |
Autor(es): dc.creator | Bollettin, Paride | - |
Autor(es): dc.creator | Reis-Filho, José Amorim | - |
Autor(es): dc.creator | Poliseli, Luana | - |
Autor(es): dc.creator | El-Hani, Charbel N. | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:32:46Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:32:46Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-05-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.5751/ES-14104-280207 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/247374 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/247374 | - |
Descrição: dc.description | Sustainable fishing is one of the most pressing challenges for mankind and requires insightful knowledge of the drivers that may foster or hinder predatory exploitation. It has been widely recognized that Indigenous and local knowledge can contribute to biodiversity conservation and sustainable use of resources, such as fisheries, worldwide. Nevertheless such knowledge continues to be marginalized and unacknowledged by a range of academic scientists and policy makers. In the present paper, we tackle this issue by discussing laws regarding closed fishing seasons, which are part of the Brazilian environmental policies for protecting marine fauna, from the perspective of artisanal fishers’ knowledge. In Brazil, these laws are typically based on governmental decisions (i.e., by administrative organizations and researchers acting as consultants) without taking fishers’ knowledge into account. Through semi-structured interviews with traditional experts of fishing villages situated along the northeast coast of Brazil, we aimed to investigate their knowledge of fish reproductive periods and analyze how it is related to the closed seasons at work in their region. We found an exact agreement between fishers’ knowledge and closed season regulations on the reproductive period of the mangrove crab (Ucides cordatus), but a conflict regarding the reproductive period of two snook species and four species of shrimps. We highlight the potential of fishers’ knowledge contributions to environmental regulations and we also explore three challenges of incorporating epistemic diversity in environmental policy. We conclude by advocating for a reflexive transdisciplinarity that highlights the potential of Indigenous and local knowledge while critically reflecting on the methodological and political challenges of transdisciplinary practices. | - |
Descrição: dc.description | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) | - |
Descrição: dc.description | Knowledge Technology and Innovation Group Wageningen University and Research | - |
Descrição: dc.description | National Institute of Science and Technology in Interdisciplinary and Transdisciplinary Studies in Ecology and Evolution (INCT IN-TREE) | - |
Descrição: dc.description | Department of Anthropology Faculty of Science Masaryk University | - |
Descrição: dc.description | Postgraduate Program in Social Sciences São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Graduate Studies Program in Ecology: Theory Application and Values Federal University of Bahia | - |
Descrição: dc.description | ICHTUS Environment & Society | - |
Descrição: dc.description | Institute of Biology Federal University of Bahia | - |
Descrição: dc.description | Postgraduate Program in Social Sciences São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | CAPES: 001 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Ecology and Society | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | artisanal fishers | - |
Palavras-chave: dc.subject | closed fishing season | - |
Palavras-chave: dc.subject | environmental policies | - |
Palavras-chave: dc.subject | Indigenous and local knowledge | - |
Palavras-chave: dc.subject | policy making | - |
Palavras-chave: dc.subject | transdisciplinarity | - |
Título: dc.title | Taking fishers’ knowledge and it's implications to fisheries policy seriously | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: