Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
Autor(es): dc.contributor | The University of Sydney | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Wollongong | - |
Autor(es): dc.creator | Priore, Liliam Barbuglio Del | - |
Autor(es): dc.creator | Perez, Vitoria Ozores | - |
Autor(es): dc.creator | Briani, Ronaldo Valdir | - |
Autor(es): dc.creator | Farinelli, Lucca Andre Liporoni Bego | - |
Autor(es): dc.creator | da Silva, Júlia de Cássia Pinto | - |
Autor(es): dc.creator | Martins, Odisséia Marli Gimenes | - |
Autor(es): dc.creator | Lopes, Fábio Arruda | - |
Autor(es): dc.creator | Amorim, Anita Barros | - |
Autor(es): dc.creator | Pappas, Evangelos | - |
Autor(es): dc.creator | de Azevedo, Fábio Mícolis | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T18:29:31Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T18:29:31Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-11-30 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1186/s12891-023-06491-x | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/247369 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/247369 | - |
Descrição: dc.description | Background: Patellofemoral pain (PFP) is a common knee disorder that causes persistent pain, lower self-reported function and quality of life. People with PFP also present with altered psychological factors, which are associated with higher levels of pain and dysfunction. Mindfulness-based interventions (MBI) generally consist of meditative practices developed to provide a holistic approach to chronic conditions. However, the effects of MBI on clinical and psychological outcomes for people with PFP remains understudied. Methods: This assessor-blinded, parallel, two-arm randomized clinical trial aims to investigate the effects of adding an 8-week online MBI program to exercise therapy and patient education on clinical and psychological factors for people with PFP. We also aim to investigate whether psychological factors mediate changes in pain and function. Sixty-two participants with PFP will be recruited and randomized into one of two treatment groups (Mindfulness or Control group). Both groups will receive an 8-week intervention involving exercise therapy and education delivered through an online platform. The Mindfulness group will additionally receive a MBI component including formal and informal practices. Outcomes will be assessed online at baseline, intervention endpoint (follow-up 1) and 12 months after intervention completion (follow-up 2). Comparisons between groups will be performed at all time points with linear mixed models. A mediation analysis will be performed using a 3-variable framework. Discussion: Exercise therapy and patient education are considered the “best management” options for PFP. However, unsatisfactory long-term prognosis remains an issue. It is known that people with PFP present with altered psychological factors, which should be considered during the evaluation and treatment of people with PFP. Adding a MBI to the current best treatment for PFP may improve short and long-term effects by addressing the underlying psychological factors. Trial registration: Registro Brasileiro de Ensaios Clínicos (ReBEC) RBR-4yhbqwk, registered in April 6, 2021. | - |
Descrição: dc.description | Department of Physiotherapy School of Science and Technology Sao Paulo State University (UNESP), 305 Roberto Simonsen St, SP | - |
Descrição: dc.description | Brazilian Center for Mindfulness and Health Promotion - Mente Aberta Federal University of Sao Paulo (Unifesp) | - |
Descrição: dc.description | Department of Computer Engineering Virtual University of Sao Paulo State (UNIVESP) | - |
Descrição: dc.description | School of Health Sciences Faculty of Medicine and Health The University of Sydney | - |
Descrição: dc.description | School of Medicine and Illawarra Medical and Health Research Institute University of Wollongong | - |
Descrição: dc.description | Department of Physiotherapy School of Science and Technology Sao Paulo State University (UNESP), 305 Roberto Simonsen St, SP | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | BMC Musculoskeletal Disorders | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Anterior knee pain | - |
Palavras-chave: dc.subject | Education | - |
Palavras-chave: dc.subject | Exercise therapy | - |
Palavras-chave: dc.subject | Mindfulness | - |
Palavras-chave: dc.subject | Psychological factors | - |
Título: dc.title | Effects of an online program including mindfulness, exercise therapy and patient education compared to online exercise therapy and patient education for people with Patellofemoral Pain: protocol for a randomized clinical trial | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: