Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Alabama | - |
Autor(es): dc.creator | Malta, Elvis Souza | - |
Autor(es): dc.creator | Lopes, Vithor Hugo Fialho | - |
Autor(es): dc.creator | Esco, Michael R. | - |
Autor(es): dc.creator | Zagatto, Alessandro Moura | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T19:44:40Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T19:44:40Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1007/s00421-023-05205-4 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/247244 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/247244 | - |
Descrição: dc.description | Purpose: The study aimed to investigate the effect of repeated cold-water immersion (CWI) after high-intensity interval exercise sessions on cardiac-autonomic modulation, neuromuscular performance, muscle damage markers, and session internal load. Methods: Twenty-one participants underwent five sessions of high-intensity interval exercise (6–7 bouts of 2 min; pause of 2 min) over a two-week period. Participants were allocated randomly into either a group that underwent CWI (11-min; 11 °C) or a group that performed passive recovery after each exercise session. Before the exercise sessions were performed, countermovement jump (CMJ) and heart rate variability were recorded (i.e., rMSSD, low and high frequency power and its ratio, SD1 and SD2). Exercise heart rate was calculated by recording the area under the curve (AUC) response. Internal session load was evaluated 30 min after each session. Blood concentrations of creatine kinase and lactate dehydrogenase were analyzed before the first visit and 24 h after the last sessions. Results: The CWI group presented higher rMSSD than the control group at each time point (group-effect P = 0.037). The SD1 was higher in CWI group when compared to the control group following the last exercise session (interaction P = 0.038). SD2 was higher in CWI group compared to the control group at each time point (group-effect P = 0.030). Both groups presented equal CMJ performance (P > 0.05), internal load (group-effect P = 0.702; interaction P = 0.062), heart rate AUC (group-effect P = 0.169; interaction P = 0.663), and creatine kinase and lactate dehydrogenase blood concentrations (P > 0.05). Conclusion: Repeated post-exercise CWI improves cardiac-autonomic modulation. However, no differences in neuromuscular performance, muscle damage markers, or session internal load were demonstrated between the groups. | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Physiology and Sport Performance –LAFIDE and Post-graduate Program in Movement Sciences Department of Physical Education School of Sciences São Paulo State University–UNESP Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, SP | - |
Descrição: dc.description | Exercise Physiology Laboratory Department of Kinesiology University of Alabama | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Physiology and Sport Performance –LAFIDE and Post-graduate Program in Movement Sciences Department of Physical Education School of Sciences São Paulo State University–UNESP Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, SP | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | European Journal of Applied Physiology | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Cryotherapy | - |
Palavras-chave: dc.subject | Heart rate variability | - |
Palavras-chave: dc.subject | Ice bath | - |
Palavras-chave: dc.subject | Ice immersion | - |
Palavras-chave: dc.subject | Running training | - |
Título: dc.title | Repeated cold-water immersion improves autonomic cardiac modulation following five sessions of high-intensity interval exercise | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: