
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
| Autor(es): dc.creator | Correia, Rafael Ribeiro | - |
| Autor(es): dc.creator | Veras, Allice Santos Cruz | - |
| Autor(es): dc.creator | Tebar, William Rodrigues | - |
| Autor(es): dc.creator | Rufino, Jéssica Costa | - |
| Autor(es): dc.creator | Batista, Victor Rogério Garcia | - |
| Autor(es): dc.creator | Teixeira, Giovana Rampazzo | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T19:11:20Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T19:11:20Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-11-30 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1038/s41598-022-26583-3 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/246597 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/246597 | - |
| Descrição: dc.description | Cardiovascular diseases are the leading cause of death in the world and arterial hypertension (AH) accounts for 13.8% of deaths caused by cardiovascular diseases. Strength training interventions could be an important alternative tool for blood pressure control, however, consistent evidence and the most effective training protocol for this purpose are yet to be established. The current study used the Cochrane methodology to systematically review randomized controlled trials (RCTs) that investigated the effect of strength training on blood pressure in hypertensive patients. A systematic search was conducted in the PubMed, EMBASE, Scopus, Cochrane Library, and World Health Organization databases. This review included controlled trials that evaluated the effect of strength training for 8 weeks or more in adults with arterial hypertension, published up to December 2020. Data are described and reported as the weighted mean difference of systolic and diastolic pressure and a 95% confidence interval. Protocol registration: PROSPERO registration number CRD42020151269. A total of 14 studies were identified, including a combined total of 253 participants with hypertension. The meta-analysis showed that mean values of systolic blood pressure (SBP) and diastolic blood pressure (DBP) decreased significantly after strength training interventions. The strongest effect of strength training on decreasing blood pressure was observed in protocols with a moderate to vigorous load intensity (> 60% of one-repetition maximum-1RM), a frequency of at least 2 times per week, and a minimum duration of 8 weeks. We concluded that strength training interventions can be used as a non-drug treatment for arterial hypertension, as they promote significant decreases in blood pressure. | - |
| Descrição: dc.description | Department of Physical Education School of Technology and Sciences São Paulo State University-UNESP, Street Roberto Simonsen, 305, SP | - |
| Descrição: dc.description | Multicenter Graduate Program in Physiological Sciences SBFis São Paulo State University (UNESP), São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Center of Clinical and Epidemiological Research University Hospital University of São Paulo-USP | - |
| Descrição: dc.description | Department of Physical Education School of Technology and Sciences São Paulo State University-UNESP, Street Roberto Simonsen, 305, SP | - |
| Descrição: dc.description | Multicenter Graduate Program in Physiological Sciences SBFis São Paulo State University (UNESP), São Paulo | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Scientific Reports | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Título: dc.title | Strength training for arterial hypertension treatment: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: