Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Alberta | - |
Autor(es): dc.contributor | São Paulo Western University Presidente Prudente | - |
Autor(es): dc.creator | Virtuoso, Marcos Claudio S. | - |
Autor(es): dc.creator | Souza, João Vitor O. | - |
Autor(es): dc.creator | Zanatto, Bruna | - |
Autor(es): dc.creator | Valente, Tiago S. | - |
Autor(es): dc.creator | Silva, Edgard Henrique Costa | - |
Autor(es): dc.creator | de Paula, Rinaldo Cesar | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:23:12Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:23:12Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-07-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-11-30 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.tfp.2022.100348 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/246244 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/246244 | - |
Descrição: dc.description | With the increase in cultivated areas, one of the great challenges faced by eucalyptus growers is abiotic stresses, especially because new areas are often affected by water deficit. Therefore, the identification of tolerant genotypes is important to overcome this problem. Thus, the objective of this work was to characterize the germinative and physiological performance of eucalyptus species under abiotic stress. Four Eucalyptus species (E. brassiana, E. camaldulensis, E. saligna, and E. urophylla) were evaluated in two experiments. In the first experiment, the germination potential was assessed under two temperatures (25 and 35 °C) and 11 water potentials of the substrate: 0 (deionized water), -0.05, -0.10, -0.15, -0.20, -0.25, -0.30, -0.40, -0.60, -0.80, and -1.0 MPa. In the second experiment, the species were evaluated in a protected environment under two water regimes comprised by 60% and 20% of the maximum water retention capacity by the soil of the pots. Regarding germination, E. saligna was the most sensitive species to stress, showing only 48% germination on 0 MPa potential (35 °C) and under substrate water deficit it reduced 50% germination on -0.21 MPa (25 °C) and -0.16 MPa potential (35 °C). On the other hand, E. brassiana maintained germination at both temperatures and reduced half of its germination at potentials of -0.33 MPa (25 °C) and -0.32 MPa (35 °C). In protected environment, the physiological metabolism of plants decreased under lower water availability. E. saligna was the species with the highest reduction for the rate of net assimilation and efficiency in water use. In addition, E. camaldulensis showed better physiological performance under water deficit. Thus, E. brassiana and E. camaldulensis would be the most suitable species to be used for breeding program aiming to improve water deficit tolerance. E. saligna is indicated for places with a mild climate and with good water availability. The behavior of the species between the experiments showed that under certain conditions there are correspondences in performance, which indicates that this type of experiment assists in the characterization of species, especially when considering the establishment and initial plant development. | - |
Descrição: dc.description | Department of Agricultural Production Sciences School of Veterinary and Agrarian Sciences São Paulo State University Unesp, Jaboticabal | - |
Descrição: dc.description | Department of Agricultural Food and Nutritional Science University of Alberta | - |
Descrição: dc.description | Department of Agronomy São Paulo Western University Presidente Prudente | - |
Descrição: dc.description | Department of Agricultural Production Sciences School of Veterinary and Agrarian Sciences São Paulo State University Unesp, Jaboticabal | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Trees, Forests and People | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Genotype-by-environment interaction | - |
Palavras-chave: dc.subject | Photosynthesis | - |
Palavras-chave: dc.subject | Seed germination | - |
Palavras-chave: dc.subject | Water stress | - |
Palavras-chave: dc.subject | Water use efficiency | - |
Título: dc.title | Germinative and physiological performance of eucalyptus species under abiotic stress | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: