Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Fundação Getúlio Vargas (FGV EAESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Federal University of Technology of Paraná | - |
Autor(es): dc.creator | Costa, Alline Marchesin | - |
Autor(es): dc.creator | Mancini, Sandro Donnini | - |
Autor(es): dc.creator | Paes, Michel Xocaira | - |
Autor(es): dc.creator | Ugaya, Cássia Maria Lie | - |
Autor(es): dc.creator | de Medeiros, Gerson Araujo | - |
Autor(es): dc.creator | de Souza, Ricardo Gabbay | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T16:45:20Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T16:45:20Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-03-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-03-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-05-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1007/s11367-022-02057-6 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/241649 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/241649 | - |
Descrição: dc.description | Purpose: The social aspects of municipal solid waste management (MSWM) systems are underpinning their sustainability and effectiveness. The assessment of these systems from a life cycle perspective is widespread throughout environmental life cycle assessment (LCA), but few studies have used social life cycle assessment (S-LCA). The present study is an innovative review with the objective to analyse and describe the current level of development of S-LCA applications in MSWM, and to identify the main methodological challenges and best practices, aiming at recommending approaches to harmonise future S-LCA applications in MSWM. Materials and methods: A systematic review of the literature found 36 relevant scientific articles. These were submitted to bibliometric and content analysis, which includes an analysis of how methodological aspects of the four phases of S-LCA were applied in comparison with best practice and existing guidelines. Results and discussion: There was a predominance of case studies in developing countries (59%) and evaluation of the stages of collection/transportation, pre-processing (sorting) and landfilling (55%). There were more studies focusing on stakeholders, “workers” and “local communities” and in the impact subcategories “employment”, “working hours”, “health and safety/working conditions”, “community involvement/participation” and “health and safety/living conditions of community”. There was great variability in the application of the method (47% of the studies included methodological developments). However, the 39% based on UNEP guidelines were closer to a methodological consensus. Conclusion: In general, studies need more detail and clarity in describing the methodological decisions used. Improvements are needed for issues that limit the S-LCA method, including the difficulties of covering the entire life cycle, relating impacts to the functional unit, standardizing impact assessment methods, addressing allocation and data quality issues and interpretation of results and their limitations. Improvements can be achieved by using participatory methods in the selection of categories, subcategories and impact indicators, as well as by clarifying the definition of a product system and detailing “cut-off criteria” of processes/organizations and the impact of these decisions on results. | - |
Descrição: dc.description | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) | - |
Descrição: dc.description | School of Engineering São Paulo State University (Unesp), Av. Eng. Luís Edmundo Carrijo Coube, 14-01 - Vargem Limpa, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Institute of Science and Technology São Paulo State University (Unesp), Av. 3 de março, 511, Altos da Boa Vista, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | São Paulo School of Management Fundação Getúlio Vargas (FGV EAESP), Rua Itapeva, 474 - 7° andar, Bela Vista, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Mechanical Federal University of Technology of Paraná, Rua Deputado Heitor Alencar Furtado EM 306 –Ecoville, 5000, Paraná | - |
Descrição: dc.description | Institute of Science and Technology São Paulo State University (Unesp), Rodovia Presidente Dutra Km 137.8, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | School of Engineering São Paulo State University (Unesp), Av. Eng. Luís Edmundo Carrijo Coube, 14-01 - Vargem Limpa, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Institute of Science and Technology São Paulo State University (Unesp), Av. 3 de março, 511, Altos da Boa Vista, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Institute of Science and Technology São Paulo State University (Unesp), Rodovia Presidente Dutra Km 137.8, São Paulo | - |
Descrição: dc.description | CAPES: 88882.432855 / 2019-01 | - |
Formato: dc.format | 719-739 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | International Journal of Life Cycle Assessment | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Life cycle assessment | - |
Palavras-chave: dc.subject | Municipal solid waste | - |
Palavras-chave: dc.subject | S-LCA | - |
Palavras-chave: dc.subject | Social impact | - |
Palavras-chave: dc.subject | Social life cycle assessment | - |
Palavras-chave: dc.subject | Societal LCA | - |
Palavras-chave: dc.subject | Waste management | - |
Título: dc.title | Social evaluation of municipal solid waste management systems from a life cycle perspective: a systematic literature review | - |
Tipo de arquivo: dc.type | vídeo | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: