Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade de Lisboa | - |
Autor(es): dc.contributor | University of Minho | - |
Autor(es): dc.creator | Marteli, Leticia Nardoni | - |
Autor(es): dc.creator | Paschoarelli, Luis Carlos | - |
Autor(es): dc.creator | Silva, Fernando Moreira da | - |
Autor(es): dc.creator | Trigueiros, Paula | - |
Autor(es): dc.creator | Barbieri, Fabio Augusto | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:34:58Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:34:58Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-03-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-03-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-89735-2_34 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/241064 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/241064 | - |
Descrição: dc.description | Neurological diseases, such as Parkinson, may hinder the activity of dressing/undressing independently. Assistive Devices (ADs) are products that can improve handling performance, promoting user experience during dressing/undressing. In seeking to understand the relationship of these products, their way of use and the possible difficulties that prevent or hinder this activity, the study investigates their use and consequences for the possible independence promotion. This article presents a specific research which aims to understand In seeking to understand the aspects that make feasible, or not, the use of ADs to help dress/undress people with Parkinson's disease, through surveys and interviews with caregivers and rehabilitators in Portugal. We have discussed the typology, usability and interaction of these products, within the professionals’ perception. The results of this empirical research were processed and encoded using the Atlas.ti software. The findings revealed that the non-use of the Assistive Devices is linked to: the difficulty of recovering the movement; environmental care structure, where there is a lack of support for stimulation and training; means for acquiring when the products are presented; and the possible social stigma caused by the unfamiliarity and interface design. The interviews also related the ADs’ non-use to their design characteristics; and underlined the need to study new options for the effective promotion of independence. Despite a still limited sample, the conclusions already point out to the existence of a very expressive problem in the field of clothing design for people with Parkinson's disease, especially in the research and development of the fashion area. | - |
Descrição: dc.description | Universidade de Lisboa | - |
Descrição: dc.description | Laboratório de Ergonomia e Interfaces School of Architecture Arts Communication and Design São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | CIAUD Lisbon School of Architecture Universidade de Lisboa | - |
Descrição: dc.description | Lab2PT School of Architecture Art and Design University of Minho | - |
Descrição: dc.description | Human Movement Research Laboratory (MOVI-LAB) School of Sciences Graduate Program in Movement Sciences Department of Physical Education São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Laboratório de Ergonomia e Interfaces School of Architecture Arts Communication and Design São Paulo State University | - |
Descrição: dc.description | Human Movement Research Laboratory (MOVI-LAB) School of Sciences Graduate Program in Movement Sciences Department of Physical Education São Paulo State University | - |
Formato: dc.format | 412-424 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Springer Series in Design and Innovation | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Assistive devices | - |
Palavras-chave: dc.subject | Clothing design | - |
Palavras-chave: dc.subject | Parkinson’s disease | - |
Título: dc.title | Case Study on the Experience and Perception of Rehabilitators and Caregivers of People with Parkinson's Disease in the Interaction with Clothing Assistive Devices: Narratives About Everyday Problems, in Portugal | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: