Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Federal University of Triângulo Mineiro | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Federal University of Alagoas | - |
Autor(es): dc.creator | Agostini, Lívia S. | - |
Autor(es): dc.creator | Rodrigues, Priscila S. M. | - |
Autor(es): dc.creator | Bazan, Rodrigo | - |
Autor(es): dc.creator | Baggio, Jussara A. de Oliveira | - |
Autor(es): dc.creator | Souza, Luciane A. P. S. de | - |
Autor(es): dc.creator | Luvizutto, Gustavo J. | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T20:40:33Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T20:40:33Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-03-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2023-03-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-06-01 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1177/00315125221091344 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/240988 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/240988 | - |
Descrição: dc.description | Currently, there is no research consensus regarding the influence of body position on verticality perception in acute stroke. In this study, we aimed to compare the influence of half-lying and sitting positions on measurements of the subjective visual vertical (SVV) and the subjective haptic vertical (SHV) of individuals in the acute stroke phase. In this cross-sectional study, we compared these positional experiences in two groups of participants: adults in the acute stroke phase and elderly individuals without stroke. Independent variables were stroke versus no-stroke groups, in half-lying versus sitting positions. Analyzed variables of related interest were cognition (Mini-Mental State Examination or MMSE), stroke severity (National Institutes of Health Stroke Scale or NIHSS), and trunk control (Trunk Impairment Scale or TIS). Dependent variables were visual and haptic verticality, as evaluated by SVV and SHV. There were observed differences in absolute SVV in sitting position between groups (p = 0.021), absolute SVV in half-lying position between groups (p = 0.033), absolute SHV in sitting position between groups (p = 0.003), absolute SHV in half-lying position between groups (p = 0.002), and constant SVV in half-lying position between groups (p = 0.007). In the stroke group there was a higher coefficient of variation of SVV and SHV in the half-lying position compared to sitting position. In the sitting position, we observed a very strong correlation between the TIS and absolute SHV (p = 0.008). We concluded that individuals in the acute phase of stroke had greater misperceptions of visual and haptic verticality than older adults without strokes and that individuals in the acute phase of stroke showed less variability in visual and haptic vertical perception in the sitting position than in the half-lying position. By implication, we should encourage the sitting position in the acute stroke phase and develop early strategies to increase the verticality perception. | - |
Descrição: dc.description | Department of Physical Therapy Federal University of Triângulo Mineiro, Minas Gerais | - |
Descrição: dc.description | Department of Neurology Psychology and Psychiatry Botucatu Medical School (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Professor of Medical School Federal University of Alagoas, Alagoas | - |
Descrição: dc.description | Department of Neurology Psychology and Psychiatry Botucatu Medical School (UNESP) | - |
Formato: dc.format | 591-605 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Perceptual and Motor Skills | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | body self-perception | - |
Palavras-chave: dc.subject | stroke | - |
Palavras-chave: dc.subject | tactile perception | - |
Palavras-chave: dc.subject | verticality | - |
Palavras-chave: dc.subject | visual perception | - |
Título: dc.title | Analysis of Verticality Perception in Older Adults With and Without Acute Stroke in Half-Lying Versus Sitting Positions | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: