The training of physical education teachers in Portugal, the USA, and Brazil from the perspective of professionalization of teaching during the practicum

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal do Rio Grande do Sul–UFRGS-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade do Estado de Santa Catarina-UDESC-
Autor(es): dc.creatorDias, Fernanda Gosuen Gonçalves-
Autor(es): dc.creatorParreira, Renato Luis Tame-
Autor(es): dc.creatorPereira, Lucas de Freitas-
Autor(es): dc.creatorVeneziani, Rodrigo Cássio Sola-
Autor(es): dc.creatorAmbrósio, Maria Anita Lemos Vasconcelos-
Autor(es): dc.creatorAlmeida, Vinicíus Thomaz da Silva-
Autor(es): dc.creatorBarros, Renata Alves de-
Autor(es): dc.creatorDias, Luis Gustavo Gosuen Gonçalves-
Autor(es): dc.creatorAmbrósio, Sérgio Ricardo-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T19:05:35Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T19:05:35Z-
Data de envio: dc.date.issued2023-03-01-
Data de envio: dc.date.issued2023-03-01-
Data de envio: dc.date.issued2021-12-31-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.14507/epaa.30.6654-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/240458-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/240458-
Descrição: dc.descriptionThis research, with a qualitative approach of the multiple case study type, aimed to identify and analyze the influence of the movement for the professionalization of teaching (MPT) in three contexts of physical education teacher training practicum proposals. As a result, it was pointed out that in Portugal, the Bologna process represented the guiding principle of an integrated proposal for the European context for training and practicum; in the USA, the parameters prescribed in the manuals consolidated a proposal for teacher training and reorganized the practicum; and, in Brazil, the law of guidelines and bases for national education established principles for thinking about teaching as a profession and area of knowledge, promoting new interpretations for practicum. In conclusion, the MPT influenced training and the practicum in all contexts, but with different perspectives.-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Federal do Rio Grande do Sul–UFRGS-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Estadual de São Paulo-UNESP-
Descrição: dc.descriptionUniversidade do Estado de Santa Catarina-UDESC-
Descrição: dc.descriptionUniversidade Estadual de São Paulo-UNESP-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationEducation Policy Analysis Archives-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjecteducational policies-
Palavras-chave: dc.subjectphysical education-
Palavras-chave: dc.subjectpracticum-
Palavras-chave: dc.subjectteacher training-
Título: dc.titleThe training of physical education teachers in Portugal, the USA, and Brazil from the perspective of professionalization of teaching during the practicum-
Título: dc.titleLa formación de docentes de educación física en Portugal, Estados Unidos y Brasil sobre la perspectiva de profesionalización de la enseñanza en las prácticas supervisadas Resumen: La investigación, con un enfoque cualitativo del tipo estudio de caso múltiple, tuvo-
Título: dc.titleA Formação de Professores de Educação Física em Portugal, EUA e Brasil sob a Perspectiva da Profissionalização do Ensino no Estágio Supervisionado1-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.