
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal de Sergipe (UFS) | - |
| Autor(es): dc.contributor | Aeronautics Technological Institute (ITA) | - |
| Autor(es): dc.creator | Prado, Pedro Henrique Condé Oliveira | - |
| Autor(es): dc.creator | Dapieve, Kiara Serafini | - |
| Autor(es): dc.creator | Campos, Tiago Moreira Bastos | - |
| Autor(es): dc.creator | Valandro, Luiz Felipe | - |
| Autor(es): dc.creator | Melo, Renata Marques de | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T23:37:29Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T23:37:29Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-03-01 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2023-03-01 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-06-01 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.dental.2022.04.021 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/240020 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/240020 | - |
| Descrição: dc.description | Objectives: This study aimed to evaluate the impact of mechanical fatigue cycling using the step-stress approach along with hydrothermaldegradation (134 ºC with a constant pressure of 2 bars for 20 h), and a novel intercalated hydrothermal/fatigue aging protocol on different aspects of the aging resistance of three generations of dental zirconias. Methods: “Y”Z T (VITA), INCORIS “T”ZI (Dentsply Sirona) and “K”ATANA UTML (Noritake Kuraray) − 1st, 2nd and 3rd generation, respectively-, zirconia disks (N = 153), were divided into 6 groups (n = 3) for monotonic testing and 9 groups (n = 15) for mechanical fatigue testing, according to 3 proposed treatments for each zirconia: CF (control – only mechanical fatigue cycling); AF (aging in hydrothermal reactor at 134 °C for 20 h + mechanical fatigue cycling); AFA (Alternating protocol: 4 steps of 5 h of hydrothermal aging intercalated with mechanical fatigue cycling). Mechanical fatigue aging was performed according to the step-stress approach through biaxial flexural setup (piston-on-3-balls, initial strength: 100 MPa, step: 50 MPa/10,000, frequency: 20 Hz) until failure. Data were analyzed using Kaplan-Meier and Mantel-Cox test (α = 0.05), in addition to Weibull analysis. Fractured disks were analyzed in stereomicroscope, Scanning Electron Microscopy and X-Ray Diffraction. Results: Continuous hydrothermal and mechanical fatigue cycling decreased the fatigue strength of YAF group (516 ± 38 MPa), while the alternating protocol increased it (730 ± 58 MPa). KATANA UTML showed no differences for both treatments and did not undergo t-m phase transformation. The TAF group showed the highest fatigue strength (810 ± 76 MPa) and cycles for failure (147,000.00 cycles). The fracture origin for all specimens was on the tensile side in pre-existing defects. Significance: INCORIS TZI zirconia had higher fatigue strength and survival rates after hydrothermal and mechanical fatigue aging. Although less resistant, KATANA UTML did not suffer chemical degradation. | - |
| Descrição: dc.description | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) | - |
| Descrição: dc.description | Post-Graduate Program in Restorative Dentistry (Prosthodontics Unit) São Paulo State University (UNESP) Science and Technology Institute, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Post-Graduate Program in Oral Science (Prosthodontics Unit) Faculty of Odontology Federal University of Santa Maria - UFSM, Rio Grande do Sul | - |
| Descrição: dc.description | Physics Departament Aeronautics Technological Institute (ITA), São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthodontics São Paulo State University (UNESP) Institute of Science and Technology, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Post-Graduate Program in Restorative Dentistry (Prosthodontics Unit) São Paulo State University (UNESP) Science and Technology Institute, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthodontics São Paulo State University (UNESP) Institute of Science and Technology, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | CAPES: # 001 | - |
| Formato: dc.format | 1060-1071 | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | Dental Materials | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Degradation | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Dental ceramics | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Fatigue | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Y-TZP | - |
| Palavras-chave: dc.subject | Zirconia | - |
| Título: dc.title | Effect of hydrothermal and mechanical aging on the fatigue performance of high-translucency zirconias | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: