Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Inst Fed Sao Paulo IFSP | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Biziak, Jacob dos Santos | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T22:57:05Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T22:57:05Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-11-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-11-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.20396/cel.v64i00.8667197 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/237587 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/237587 | - |
Descrição: dc.description | Questions have been raised in the literature about language teaching methodologies (in linguistic analysis, literature, reading and writing) in school education. Several works have been produced that contribute to the debates about the role of reading literature in Portuguese and how to develop it. However, even so, there still seems to be a gap when it comes to investing in works that combine literary theories (e.g. narratology), pedagogical theories and discursive theories. As a result, some important references have been launched, but these still reinforce the legal, economic and political relations that lead teachers (responsible for teaching the reading of literature) and students (trainee readers of literature) to make identifications which need to be understood in terms of how they operate if debate is to be fostered about the continued presence of authoritarianism and liberalism in literature reading practices in school education. This leads us to some fundamental concepts of discourse analysis developed by Michel Pecheux and Eni Orlandi, such as interpretation, comprehension, reading, authorship and subject, and to some reflections by Dermeval Saviani on the historicity of teacher training and of a historical and critical pedagogy in Brazil. Drawing on these references, a reading of Letramento Literario (2006), by Rildo Cosson, is proposed. This book is a popular reference in literature teacher training courses in Brazil. From the discursive analysis of some passages from this book, we aim to understand the functioning of statements that, ironically, end up corroborating legal, economic and political relations in language and which therefore merit attention when developing reading skills (and in the recognition of their social division). They can be seen as paraphrasing ideas of authoritarianism and productivism, and the exclusion of some subjective positions in the formation of society (transformed by the metaphor of reading freedom, reader freedom through literacy). | - |
Descrição: dc.description | Inst Fed Sao Paulo IFSP, Sertaozinho, SP, Brazil | - |
Descrição: dc.description | Univ Estadual Paulista Unesp, Araraquara, SP, Brazil | - |
Descrição: dc.description | Univ Estadual Paulista Unesp, Araraquara, SP, Brazil | - |
Formato: dc.format | 1-16 | - |
Idioma: dc.language | pt_BR | - |
Publicador: dc.publisher | Univ Estadual Campinas, Inst Estudos Linguagem | - |
Relação: dc.relation | Cadernos De Estudos Linguisticos | - |
???dc.source???: dc.source | Web of Science | - |
Palavras-chave: dc.subject | Iterary literacy | - |
Palavras-chave: dc.subject | Discourse analysis | - |
Palavras-chave: dc.subject | Politics | - |
Título: dc.title | The work of reading literature in brazilian basic education: interpretation and understanding between legal, economic and | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: