Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Teixeira, Gelza Carliane Marques | - |
Autor(es): dc.creator | Mello Prado, Renato de | - |
Autor(es): dc.creator | Rocha, Antonio Márcio Souza | - |
Autor(es): dc.creator | Silveira Sousa Junior, Gilmar da | - |
Autor(es): dc.creator | Gratão, Priscila Lupino | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T23:23:13Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T23:23:13Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-05-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-05-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1007/s00344-021-10510-3 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/233637 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/233637 | - |
Descrição: dc.description | Water deficit limits the establishment of sugarcane that uses Pre-sprouted seedlings (PSS). Silicon (Si) can mitigate the effects of water deficiency, but it is not known if the Si applied through fertigation is efficient to mitigate damage caused by water deficit at 60 days after transplantation of PSS to the field, nor what physiological and biochemical mechanisms are involved. For this purpose, the objective of this study was to evaluate whether Si applied through fertigation in the PSS production phase of Saccharum officinarum L. (sugarcane) and S. spontaneum L. (energy cane) is efficient in mitigating the effects caused by severe water deficit at 60 days after transplantation. Another objective was to determine the physiological and biochemical mechanisms involved. Two experiments were developed using PSS from sugarcane and energy cane. The treatments consisted of a 2 × 2 factorial scheme, with absence (−Si) and presence of Si (+Si) applied through fertigation (2.5 mmol L−1); combined with water regime: 70% (without deficit) and 30% (severe water deficit) of soil water holding capacity, arranged in randomized blocks with six repetitions. Severe water deficit at 60 days after transplanting decreased the water content and the water potential of the plants, inducing oxidative stress and impairing photosynthetic efficiency, with a consequent decrease in plant growth. Fertigation was shown to be efficient to supply Si in the PSS of sugarcane and energy cane. The residual effect of Si attenuated the damage caused by water deficit at 60 days after transplanting in both species; the mechanisms involved were related to the antioxidant defense system with increased activity of enzymes catalase, superoxide dismutase, ascorbate peroxidase, and proline content. In addition, water status remained stable and, consequently, there was increased plant growth. This study showed that the strategy based on Si supply enables the use of PSS in sugarcane and energy cane, increasing the viability and sustainability of this production system. | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Plant Nutrition Department of Agricultural Sciences São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Biogeochemistry Department of Technology São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Plant Physiology Department of Biology Applied to Agriculture São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Plant Nutrition Department of Agricultural Sciences São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Biogeochemistry Department of Technology São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Plant Physiology Department of Biology Applied to Agriculture São Paulo State University (UNESP) | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Journal of Plant Growth Regulation | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Abiotic stress | - |
Palavras-chave: dc.subject | Beneficial element | - |
Palavras-chave: dc.subject | Oxidative stress | - |
Palavras-chave: dc.subject | Plant nutrition | - |
Palavras-chave: dc.subject | Saccharum officinarum L | - |
Palavras-chave: dc.subject | Saccharum spontaneum L | - |
Título: dc.title | Beneficial Effect of Silicon Applied Through Fertigation Attenuates Damage Caused by Water Deficit in Sugarcane | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: