Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal de Sergipe (UFS) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal da Bahia (UFBA) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Federal de Uberlândia (UFU) | - |
Autor(es): dc.contributor | University Center CESMAC | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Menezes-Júnior, Laerte Ribeiro | - |
Autor(es): dc.creator | Bittencourt, Marcos Alan Vieira | - |
Autor(es): dc.creator | Vilela, Andomar Bruno Fernandes | - |
Autor(es): dc.creator | Soares, Carlos José | - |
Autor(es): dc.creator | Nóbrega, Diego Figueiredo | - |
Autor(es): dc.creator | Marinho, Renata Marques De Melo | - |
Autor(es): dc.creator | Rode, Sigmar De Mello | - |
Autor(es): dc.creator | Nahsan, Flávia Pardo Salata | - |
Autor(es): dc.creator | Paranhos, Luiz Renato | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T20:43:16Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T20:43:16Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-05-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-05-01 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.14393/BJ-V37N0A2021-53664 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/233092 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/233092 | - |
Descrição: dc.description | This study aimed to analyze the shear bond strength (SBS) of ceramic orthodontic brackets bonded with two different adhesive systems to intact and eroded teeth. Ceramic brackets were bonded to 72 bovine central incisors divided into four groups, defined by two study factors: enamel condition (control group, kept in artificial saliva; and experimental group, eroded by using immersion cycles in Coke™ for 90 seconds, every six hours for five days), and adhesive system type (Transbond™ XT or Transbond™ Plus Color Change). Polycrystalline ceramic brackets were adhesively fixed on all specimens using the same light curing protocol. SBS was tested using 0.5 mm/min and the failure mode was classified. SBS data was analyzed using two-way ANOVA followed by Tukey test. The adhesive remnant index (ARI) scores were analyzed using Kruskal-Wallis test with Dunn’s post-hoc pairwise comparison (α=0.05). Percentages of ARI scores between the groups were compared by Fisher’s exact test. Spearman’s correlation coefficient was applied to investigate the correlation between ARI scores and SBS values. Only the adhesive system factor had significant effect on SBS (p=0.014), Transbond™ Plus Color Change showing higher values. No significance was found for enamel condition (p=0.665) or the interaction between adhesive system and enamel condition (p=0.055). ARI scores frequencies differed between groups (p<0.001). The median ARI scores were statistically different for most comparisons among the groups. However, no significant correlation was found between ARI scores and SBS. In conclusion, the type of adhesive system affected the SBS of ceramic brackets to dental enamel, but the enamel condition, intact or eroded, had no significant effect. There was no correlation between ARI scores and SBS values, although eroded enamel tended to retain more adhesive after bracket removal. | - |
Descrição: dc.description | Postgraduate Program in Dentistry Federal University of Sergipe | - |
Descrição: dc.description | Department of Pediatric and Community Dentistry Federal University of Bahia | - |
Descrição: dc.description | Department of Operative Dentistry and Dental Materials Federal University of Uberlândia | - |
Descrição: dc.description | Department of Health Research University Center CESMAC | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials Paulista State University | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthesis Paulista State University | - |
Descrição: dc.description | Department of Dentistry Federal University of Sergipe | - |
Descrição: dc.description | Department of Preventive and Community Dentistry Federal University of Uberlândia | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials Paulista State University | - |
Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthesis Paulista State University | - |
Formato: dc.format | 1-9 | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Bioscience Journal | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Ceramics | - |
Palavras-chave: dc.subject | Orthodontic adhesive | - |
Palavras-chave: dc.subject | Orthodontic brackets | - |
Palavras-chave: dc.subject | Tooth erosion | - |
Título: dc.title | Influence of dental erosion on shear bond strength of ceramic brackets bonded with two different adhesive systems: An In Vitro study | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: