Tecnologias de informação e comunicação em bibliotecas escolares: em busca de um espaço dinâmico

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.contributorBibliotecária Do Colégio Cristo-Rei de Marília-
Autor(es): dc.contributorUniversidade de São Paulo (USP)-
Autor(es): dc.creatorCatini Lanzi, Lucirene Andréa-
Autor(es): dc.creatorBorsetti Gregorio Vidotti, S.A.Silvana Aparecida-
Autor(es): dc.creatorFerneda, Edberto-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T18:08:43Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T18:08:43Z-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2014-01-01-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/232301-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/232301-
Descrição: dc.descriptionThe Information and Communication Technologies (ICT) can be combined with the acquisition of academic knowledge and cultural development of students, as they improve their information literacy, and why not say, also digital. Weaim in this research seek references and present experiences that encourage a new concept of school library with the use of ICT in teaching and learning in individual and collective development of the student community. To complement this study we prioritized the following objectives: to insert the technology into the routine of a school library; identify the informational and technological profile of adolescents; understand the needs and technological resources they use to obtain information in daily life and also analyze the importance the effective participation of the school library in the educational context of the school, through greater interaction between the librarian, teacher and pedagogical coordination seeking a cooperative and informal ICT teaching and learning for along with the students, sharing the search for information and knowledge, in a conscious and responsible way. Chosen as theoretical foundation the cognitive studies of Jean Piaget, witch explains how the stages of assimilation and accommodation of knowledge in cooperative practices work. As a methodology was developed a participatory-action research, to learn the behavioral state of young people and adolescents, based on the model of information search for the everyday life (Everyday Life Information Seeking) - ELIS, developed by Finnish researcher Savoleinen (2006), as well as identify the informational and technological profile of adolescents from two selected approaches in the scientific literature (HUGUES-HASSEL; AGOSTO, 2007; UCL, 2008). Thus, came up the initiative to create a Confraternity of the Library in a collaborative digital environment, providing the participants discussion and learning technologies as well as digital information literacy enhancement.-
Descrição: dc.descriptionCiência da Informação, Pela Universidade Estadual Paulista-
Descrição: dc.descriptionBibliotecária Do Colégio Cristo-Rei de Marília-
Descrição: dc.descriptionEducação, Pela Universidade Estadual Paulista-
Descrição: dc.descriptionPermanente Do Programa de Pos-Graduacao em Ciencia da Informacao, Universidade Estadual Paulista-
Descrição: dc.descriptionCiências da Comunicação, Pela Universidade de São Paulo-
Descrição: dc.descriptionCiência da Informação, Pela Universidade Estadual Paulista-
Descrição: dc.descriptionEducação, Pela Universidade Estadual Paulista-
Descrição: dc.descriptionPermanente Do Programa de Pos-Graduacao em Ciencia da Informacao, Universidade Estadual Paulista-
Formato: dc.format103-116-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationInformacao e Sociedade-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectCollaborative digital environments-
Palavras-chave: dc.subjectInformation technologies and communication-
Palavras-chave: dc.subjectLearning-
Palavras-chave: dc.subjectSchoolLibrary-
Título: dc.titleTecnologias de informação e comunicação em bibliotecas escolares: em busca de um espaço dinâmico-
Título: dc.titleInformation and communication technologies in school libraries: In search of a dynamic area-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.