O humano no homem: Os pressupostos teóricometodológicos da teoria histórico-cultural

Registro completo de metadados
MetadadosDescriçãoIdioma
Autor(es): dc.contributorUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
Autor(es): dc.contributorUniversidade de Mogi da Cruzes-
Autor(es): dc.creatorMoretti, Vanessa Dias-
Autor(es): dc.creatorAsbahr, Flávia da Silva Ferreira-
Autor(es): dc.creatorRigon, Algacir José-
Data de aceite: dc.date.accessioned2025-08-21T23:35:10Z-
Data de disponibilização: dc.date.available2025-08-21T23:35:10Z-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2022-04-29-
Data de envio: dc.date.issued2011-09-01-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822011000300005-
Fonte completa do material: dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11449/232056-
Fonte: dc.identifier.urihttp://educapes.capes.gov.br/handle/11449/232056-
Descrição: dc.descriptionThe objective of this theorical article is to present the historical-cultural approach and the theory of the activity to the understanding the constitution of the human being in the singular man. The starting point, to explain the humanization process, is the historical-cultural theory, whose epistemological origin is the dialectical materialism, from the works of Marx. The article, first, presents the central theoretical categories to the explanation of the development and constitution of the human being, such as activity, conscience, necessity, motive, appropriation. Afterwards, it presents the contributions of the theoretical perspective to education, especially to school education. The education is understood as the process of appropriation of the human culture resulted from the human activity on objects and the surrounding world mediated by the communication. Finally, it proposes materialistic dialectical history method as the basis for education research and displays its fundamental principles to the inquiry of the human phenomena constitution.-
Descrição: dc.descriptionDepartamento de Educação Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Campus Guarulhos, Guarulhos/SP, CEP 07252-312-
Descrição: dc.descriptionInstituto de Psicologia da Universidade de São Paulo Universidade Estadual Paulista (UNESP) Centro Universitário Anhanguera, Leme/SP-
Descrição: dc.descriptionUniversidade de Mogi da Cruzes, Mogi das Cruzes-
Descrição: dc.descriptionInstituto de Psicologia da Universidade de São Paulo Universidade Estadual Paulista (UNESP) Centro Universitário Anhanguera, Leme/SP-
Formato: dc.format477-485-
Idioma: dc.languagept_BR-
Relação: dc.relationPsicologia e Sociedade-
???dc.source???: dc.sourceScopus-
Palavras-chave: dc.subjectAppropriation-
Palavras-chave: dc.subjectCultural-historical theory-
Palavras-chave: dc.subjectEducation-
Palavras-chave: dc.subjectHumanization process-
Título: dc.titleO humano no homem: Os pressupostos teóricometodológicos da teoria histórico-cultural-
Título: dc.titleThe human being in the singular man: The historical-cultural approach-
Tipo de arquivo: dc.typelivro digital-
Aparece nas coleções:Repositório Institucional - Unesp

Não existem arquivos associados a este item.