Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade de São Paulo (USP) | - |
Autor(es): dc.creator | Pazos, Júlia Margato | - |
Autor(es): dc.creator | Regalo, Simone Cecilio Hallak | - |
Autor(es): dc.creator | de Vasconcelos, Paulo | - |
Autor(es): dc.creator | Bonini Campos, Juliana Alvares Duarte | - |
Autor(es): dc.creator | Garcia, Patricia Petromilli Nordi Sasso | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T17:17:22Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T17:17:22Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-03-10 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.7717/peerj.13021 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/230596 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/230596 | - |
Descrição: dc.description | Objectives: To determine the effect of different levels of Galilean loupe magnification on working posture as measured by compliance with ergonomic posture positions, angular deviation from the neutral position of the neck, and muscle activation in the neck and upper back region during simulated clinical conditions. Methods: An experimental laboratory study was performed in which the dependent variables were compliance with ergonomic posture requirements while performing simulated restorative procedures in Restorative Dentistry, angular deviation from the neutral position of the neck, and muscle activation in the neck and upper back. The independent variable was the level of Galilean loupe magnification, which was tested at four levels (naked eye, 2.5× magnification, 3.0× magnification, and 3.5× magnification). The cavity preparations and Class I composite resin restorations were performed on artificial first molars on a mannequin in a dental chair. The Compliance Assessment of Dental Ergonomic Posture Requirements (CADEP) was used for the postural analysis; as was an analysis of the angular deviation from the neutral position of the neck and surface electromyography. Working posture was recorded on video over the course of the procedure. Participants were filmed from three different angles. The Compliance Assessment of Dental Ergonomic Posture Requirements (CADEP) assessed compliance with ergonomic posture requirements. A locally produced posture assessment software analyzed angular deviation. Surface electromyography bilaterally assessed activation of the sternocleidomastoid, descending trapezius and ascending trapezius muscles. Two-factor analysis of variance (ANOVA) and either Tukey's post-hoc test or the Games-Howell post-hoc test were performed (a = 0.05). Results: During the cavity preparations and restorations, the use of Galilean loupes at all magnifications positively influenced working posture as measured by participants' compliance with ergonomic posture positions (p < 0.01) and neck angulation (p < 0.01); the use of these loupes did not affect muscle activation in the regions evaluated (p > 0.05). Conclusion: The use of Galilean loupes had a positive effect on dental students' working posture during the restoration procedures performed. | - |
Descrição: dc.description | Department of Social Dentistry School of Dentistry of Araraquara São Paulo State University (Unesp), São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Basic and Oral Biology School of Dentistry of Ribeirão Preto University of São Paulo (USP), São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Food and Nutrition School of Pharmaceutical Sciences São Paulo State Univeristy (Unesp), São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Social Dentistry School of Dentistry of Araraquara São Paulo State University (Unesp), São Paulo | - |
Descrição: dc.description | Department of Food and Nutrition School of Pharmaceutical Sciences São Paulo State Univeristy (Unesp), São Paulo | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | PeerJ | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Dentistry | - |
Palavras-chave: dc.subject | Ergonomics | - |
Palavras-chave: dc.subject | Galilean loupe | - |
Palavras-chave: dc.subject | Magnification | - |
Palavras-chave: dc.subject | Occupational health | - |
Palavras-chave: dc.subject | Visual acuity | - |
Título: dc.title | Effect of magnification factor by Galilean loupes on working posture of dental students in simulated clinical procedures: associations between direct and observational measurements | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: