Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.creator | Hibaru, Viviane Yukari | - |
Autor(es): dc.creator | Pereira, Keylla Helena Nobre Pacífico | - |
Autor(es): dc.creator | Fuchs, Kárita da Mata | - |
Autor(es): dc.creator | Lopes, Maria Denise | - |
Autor(es): dc.creator | Alfonso, Angélica | - |
Autor(es): dc.creator | de Souza, Fabiana Ferreira | - |
Autor(es): dc.creator | Chiacchio, Simone Biagio | - |
Autor(es): dc.creator | Tsunemi, Miriam Harumi | - |
Autor(es): dc.creator | Machado, Luiz Henrique de Araújo | - |
Autor(es): dc.creator | Lourenço, Maria Lucia Gomes | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T16:07:49Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T16:07:49Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1177/1098612X221081404 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/230518 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/230518 | - |
Descrição: dc.description | Objectives: The aim of this study was to perform neonatal clinical assessments at birth to identify newborn kittens at risk according to type of delivery, thus allowing immediate intervention and increasing their chances of survival. Methods: This study compared Apgar scores, reflexes and clinical parameters (temperature, weight, blood glucose and peripheral oxygen saturation [SpO2]) between eutocic neonates and those delivered by emergency cesarean section. The animals were evaluated at birth and after 10 and 60 mins. Results: Thirty-two neonates were evaluated, with 19 animals in the eutocic group (EG) and 13 animals in the cesarean group (CG). When comparing groups, CG neonates had significantly lower Apgar scores (P <0.0001), lower SpO2 (P = 0.0535), higher blood glucose (P = 0.0009), reduced reflexes (P <0.0001) and lower respiratory rates (P <0.0001) at birth and after 10 and 60 mins than EG neonates. Apgar scores positively correlated with parameters such as heart rate, reflex score, SpO2 and weight. The mortality rate in evaluated newborns was 15.6% (5/32). The early mortality rate (0–2 days old) was 80% (4/5) and the late mortality rate (3–30 days old) was 20% (1/5). Conclusions and relevance: This study showed lower vitality in cats delivered by emergency cesarean section than in those delivered through eutocic birth. In general, neonates delivered by cesarean section have greater depression and low vitality at birth and may require advanced resuscitation procedures. The evaluations carried out in this study identified newborns with low vitality and those requiring advanced resuscitation, thus allowing immediate intervention. Apgar and reflex scores for feline neonates were suggested. Newborn-specific clinical assessment with these feline vitality scores allows the identification of at-risk neonates. Care immediately after birth increases the chance of survival among these patients. | - |
Descrição: dc.description | Veterinary Neonatology Research Group Department of Veterinary Clinics School of Veterinary Medicine and Animal Science São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Department of Veterinary Surgery and Animal Reproduction School of Veterinary Medicine and Animal Science São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Institute of Biosciences São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Department of Veterinary Clinics School of Veterinary Medicine and Animal Science São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Veterinary Neonatology Research Group Department of Veterinary Clinics School of Veterinary Medicine and Animal Science São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Department of Veterinary Surgery and Animal Reproduction School of Veterinary Medicine and Animal Science São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Institute of Biosciences São Paulo State University (UNESP) | - |
Descrição: dc.description | Department of Veterinary Clinics School of Veterinary Medicine and Animal Science São Paulo State University (UNESP) | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Journal of Feline Medicine and Surgery | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Apgar score | - |
Palavras-chave: dc.subject | cats | - |
Palavras-chave: dc.subject | cesarean section | - |
Palavras-chave: dc.subject | Feline neonate | - |
Palavras-chave: dc.subject | mortality | - |
Título: dc.title | Topics in the routine assessment of newborn kitten vitality: Apgar score, reflexes and complementary assessments | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: