Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
Metadados | Descrição | Idioma |
---|---|---|
Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
Autor(es): dc.contributor | Universidade Nove de Julho (UNINOVE) | - |
Autor(es): dc.creator | Machado, Aryane F. | - |
Autor(es): dc.creator | Leal-Junior, Ernesto Cesar P. | - |
Autor(es): dc.creator | Batista, Natanael P. | - |
Autor(es): dc.creator | Espinoza, Rafael M.C.P.P. | - |
Autor(es): dc.creator | Hidalgo, Rodolfo B.R. | - |
Autor(es): dc.creator | Carvalho, Flavia A. | - |
Autor(es): dc.creator | Micheletti, Jéssica K. | - |
Autor(es): dc.creator | Vanderlei, Franciele M. | - |
Autor(es): dc.creator | Pastre, Carlos Marcelo | - |
Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T22:45:24Z | - |
Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T22:45:24Z | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
Data de envio: dc.date.issued | 2021-12-31 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1016/j.bjpt.2021.100388 | - |
Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/230349 | - |
Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/230349 | - |
Descrição: dc.description | Background: Previous studies have shown positive results of photobiomodulation (PBM) for improving performance and accelerating post-exercise recovery. However, the effects of PBM in healthy individuals who underwent a neuromuscular adaptation training remain unclear. Objective: To investigate the effects of PBM during a training program combining sprints and explosive squats exercises on clinical, functional, and systemic outcomes in trained healthy individuals compared to a placebo intervention and a control. Methods: We conducted a randomized placebo-controlled trial. Healthy males were randomly assigned to three groups: active PBM (30 J per site), placebo, or control (passive recovery). The participants performed a six-week (12 sessions) of a training program consisting of a combination of sprints and squats with recovery applied between sprints and squats. To prevent the influence of the primary neuromuscular adaptation to exercise on the results, all participants had to participate in a period of six weeks of exercise training program. Functional, clinical, and psychological outcomes and vascular endothelial growth factor (VEGF) were assessed at baseline and after six weeks. Results are expressed as mean difference (MD) and 95% confidence intervals (CI). Results: Thirty-nine healthy male volunteers (aged 18–30 years; body mass index 23.9 ± 3 kg/m²) were recruited. There was no significant time by group interaction, and no significant effect of group, but there was a significant effect of time for maximal voluntary isometric contraction (primary outcome) (MD=22 Nm/kg; 95%CI: 3.9, 40) and for squat jump (MD=1.6 cm; 95CI%: 0.7, 2.5). There was no significant interaction (time*group), time, or group effect for the other outcomes. Conclusion: The addition of PBM to a combined training performed for six weeks in previously trained individuals did not result in additional benefits compared to placebo or no additional intervention. | - |
Descrição: dc.description | Post Graduate Program in Physical Therapy Universidade Estadual Paulista (UNESP) Presidente Prudente, SP | - |
Descrição: dc.description | Laboratory of Phototherapy and Innovative Technologies in Health Post Graduate Program in Rehabilitation Sciences Universidade Nove de Julho (UNINOVE), SP | - |
Descrição: dc.description | Post Graduate Program in Physical Therapy Universidade Estadual Paulista (UNESP) Presidente Prudente, SP | - |
Idioma: dc.language | en | - |
Relação: dc.relation | Brazilian Journal of Physical Therapy | - |
???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
Palavras-chave: dc.subject | Athletic performance | - |
Palavras-chave: dc.subject | Phototherapy | - |
Palavras-chave: dc.subject | Recovery of function | - |
Título: dc.title | Photobiomodulation therapy applied during an exercise-training program does not promote additional effects in trained individuals: A randomized placebo-controlled trial | - |
Tipo de arquivo: dc.type | livro digital | - |
Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: