
Atenção:
O eduCAPES é um repositório de objetos educacionais, não sendo responsável por materiais de terceiros submetidos na plataforma. O usuário assume ampla e total responsabilidade quanto à originalidade, à titularidade e ao conteúdo, citações de obras consultadas, referências e outros elementos que fazem parte do material que deseja submeter. Recomendamos que se reporte diretamente ao(s) autor(es), indicando qual parte do material foi considerada imprópria (cite página e parágrafo) e justificando sua denúncia.
Caso seja o autor original de algum material publicado indevidamente ou sem autorização, será necessário que se identifique informando nome completo, CPF e data de nascimento. Caso possua uma decisão judicial para retirada do material, solicitamos que informe o link de acesso ao documento, bem como quaisquer dados necessários ao acesso, no campo abaixo.
Todas as denúncias são sigilosas e sua identidade será preservada. Os campos nome e e-mail são de preenchimento opcional. Porém, ao deixar de informar seu e-mail, um possível retorno será inviabilizado e/ou sua denúncia poderá ser desconsiderada no caso de necessitar de informações complementares.
| Metadados | Descrição | Idioma |
|---|---|---|
| Autor(es): dc.contributor | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
| Autor(es): dc.creator | De Moraes Melo Neto, Clóvis Lamartine | - |
| Autor(es): dc.creator | Dos Santos, Daniela Micheline | - |
| Autor(es): dc.creator | De Magalhães Bertoz, André Pinheiro | - |
| Autor(es): dc.creator | Moreno, André Luiz De Melo | - |
| Autor(es): dc.creator | Goiato, Marcelo Coelho | - |
| Data de aceite: dc.date.accessioned | 2025-08-21T19:32:56Z | - |
| Data de disponibilização: dc.date.available | 2025-08-21T19:32:56Z | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2022-04-29 | - |
| Data de envio: dc.date.issued | 2020-12-31 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1055/s-0041-1735903 | - |
| Fonte completa do material: dc.identifier | http://hdl.handle.net/11449/230143 | - |
| Fonte: dc.identifier.uri | http://educapes.capes.gov.br/handle/11449/230143 | - |
| Descrição: dc.description | The objective of this systematic review was to compare centric relation (CR) techniques that belong to the same method of obtaining CR (guided, graphical, or physiological method), to verify which CR technique within each method of obtaining CR generates the greatest reproducibility of the condylar positions (or mandibular position) in CR. The PubMed, Cochrane Library, SciELO, Scopus, and Web of Science databases were searched for articles published up to May 5, 2021. The search terms were combinations of dental centric relation (MeSH), with each of the following terms (individually): reproducibility of findings (MeSH); jaw relation record (MeSH); chin point; gothic arch; bimanual manipulation; swallowing (MeSH); and jig. Inclusion criteria: clinical studies in English; individuals without temporomandibular dysfunction and with complete or almost complete dentition or complete edentulous; and comparison between CR techniques belonging to the same method of obtaining CR based on the reproducibility of condylar positions in CR. For each method of obtaining the CR, the following CR techniques were considered: guided method (chin point guidance and bimanual manipulation); graphic method (intraoral and extraoral gothic arch tracing); and physiologic method (swallowing and tongue retrusion along the palate). A total of 1692 articles were screened. After the inclusion and exclusion criteria were applied, six articles were included in this review. None of the included studies evaluated edentulous individuals. All included articles compared CR techniques of the guided method. Three articles concluded that the bimanual technique showed greater reproducibility of the condylar positions in CR than the chin point guidance technique, two articles showed equivalence between these techniques, and 1 article concluded that the chin point guidance technique showed greater reproducibility of the condylar positions in CR than the bimanual technique. Thus, in this systematic review, the bimanual technique was often superior (generated greater reproducibility of the CR) or at least equivalent to the chin point guidance technique. Therefore, for individuals with complete dentition and without temporomandibular disorders, the bimanual technique is more recommended. | - |
| Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthodontics School of Dentistry São Paulo State University, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Oral Oncology Center School of Dentistry São Paulo State University, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Pediatric and Social Dentistry School of Dentistry São Paulo State University, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Dental Materials and Prosthodontics School of Dentistry São Paulo State University, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Oral Oncology Center School of Dentistry São Paulo State University, São Paulo | - |
| Descrição: dc.description | Department of Pediatric and Social Dentistry School of Dentistry São Paulo State University, São Paulo | - |
| Idioma: dc.language | en | - |
| Relação: dc.relation | European Journal of Dentistry | - |
| ???dc.source???: dc.source | Scopus | - |
| Palavras-chave: dc.subject | bimanual manipulation | - |
| Palavras-chave: dc.subject | chin point guidance | - |
| Palavras-chave: dc.subject | dental centric relation | - |
| Palavras-chave: dc.subject | gothic arch | - |
| Palavras-chave: dc.subject | jaw relation record | - |
| Palavras-chave: dc.subject | reproducibility of findings | - |
| Palavras-chave: dc.subject | swallowing | - |
| Título: dc.title | Comparison of Techniques for Obtaining Centric Relation Based on the Reproducibility of the Condylar Positions in Centric Relation-A Systematic Review | - |
| Tipo de arquivo: dc.type | vídeo | - |
| Aparece nas coleções: | Repositório Institucional - Unesp | |
O Portal eduCAPES é oferecido ao usuário, condicionado à aceitação dos termos, condições e avisos contidos aqui e sem modificações. A CAPES poderá modificar o conteúdo ou formato deste site ou acabar com a sua operação ou suas ferramentas a seu critério único e sem aviso prévio. Ao acessar este portal, você, usuário pessoa física ou jurídica, se declara compreender e aceitar as condições aqui estabelecidas, da seguinte forma: